Test TAMRON 35 F/1.4 SP Di USD
(model F045)

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. Případné použití těchto snímků k jakémukoliv účelu podléhá autorskému právu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

Krátké porovnání obrazové kvality s objektivy Sigma 35/1.4 a Nikkor 35/1.4
najdete zde.

Objektivy Nikon a Sigma pro tento test zapůjčila půjčovna fototechniky.
Objektiv Tamron zapůjčil dovozce - Penta CZ s.r.o.
 Děkuji!

31.7.2019 (objektiv ohlášen 3.6.2019)

Nejprve se podívejme do tiskového prohlášení:
"Tamron uvádí na trh nejlepší objektiv své historie s pevnou ohniskovou vzdáleností. Série SP (Superior Performance = vynikající výkon) započala v roce 1979 s úmyslem vyrobit pro milovníky fotografování objektiv pro perfektní snímky. Tento rok oslaví tato série objektivů 40. výročí. Na jeho oslavu Tamron vyvinul tento objektiv, který je destilací nashromážděných zkušeností ve výrobě objektivů. Tento tradiční objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, kteří někteří nazývají nejžádanějším objektivem, je ztělesněním veškeré optické technologie a výrobních zkušeností, které firma Tamron do dnešních dnů vyvinula."

Jak vidíte, jsou to hodně odvážná tvrzení, firma Tamron uvádí dále významné vlastnosti objektivu:

- Dokonalá kvalita obrazu v celé ploše snímku - od rohu do rohu
- BBAR-G2 povlakování - zdokonalený systém BBAR poskytující výbornou odolnost proti odleskům a závoji v protisvětle s nevídaným kontrastem
- Mimořádně rychlé a přesné automatické ostření
- Fluorové povlakování přední čočky, poskytující odolnost proti nečistotám
- Odolnost proti vlhkosti
- Možnost použití Tamron TAP-in konzole pro seřízení objektivu a aktualizaci firmwaru
- Sluneční clonu se zámkem, který zabraňuje jejímu nechtěnému pootočení nebo ztrátě

 

V průběhu posledních 15 let se mi objektivů s označením SP dostalo do rukou na testy požehnaně:

Označení (seřazeno dle kratší ohniskové vzdálenosti) Rok
testu

Poznámka

Tamron SP 10-24 mm F/3,5-4,5 AF DiII LD (IF) (B023)

2017

Pro DX snímače

Tamron SP 11-18 mm F/4,5-5,6 AF Di-II  LD Asph. IF

2005

Pro DX snímače

Tamron SP 15-30 mm F/2.8 Di VC USD G2

2018

 

Tamron SP 15-30 mm F/2.8 Di VC USD

2015

Porovnání s Nikkorem 14-24/2,8

Tamron SP 17-35 mm F/2,8-4 AF Di LD IF

2007

Porovnání s Nikkorem 17-35

Tamron SP 24-70 mm F/2,8 Di VC USD

2012

Porovnání s Nikkorem 24-70/2,8 na D800

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 (A032)

2017

Provnání s Sigma 24-70 F/2,8 DG HSM ART

Tamron SP 35 mm F/1.8 Di VC USD

2015

Porovnání s Nikkorem 35 mm F/1.8

Tamron SP 70-200 mm F/2,8 AF Di LD (IF) MACRO

2008

 

Tamron SP AF 70-200 mm F/2,8 Di VC USD

2013

Porovnání s Nikkorem 70-200 VRII

Tamron 70-200 mm F/2,8 SP Di VC USD G2 (A025) 2017

Porovnání s Nikkorem 70-200 FL

Tamron SP 70-300 mm F/4-5,6 Di VC USD

2010

Porovnání s Nikkorem 70-300 VR

Tamron SP 85 mm F/1,8 Di VC USD (F016)

2016

Porovnání s Nikkorem 85mm f/1,8 AF-S G

Tamron SP 90 mm F/2,8 AF Macro+test kresby (272 EN)

2005

 

Tamron SP 90 mm F/2,8 Di VC USD (F004)

2013

Porovnání s Tamron SP AF 90 mm F/2,8 Macro

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD  (F017)

2016

 

Tamron SP AF 200-500 mm F/5-6,3 Di LD IF (A81)

2006

 

Tamron SP 150-600 mm F/5.0-6.3 Di VC USD (A011N)

2014

 

Celý seznam objektivů Tamron, které jsem testoval, najdete zde.

A jako vždy, nejdříve se podíváme, do jaké rodiny 35 mm objektivů se nováček snaží dostat - stav trhu k 24.7.2019 - seřazený od nejnižší ceny:

Oficiální označení objektivu Světelnost Hmotnost g Filtr mm Cena

Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art

1.4

665

67

21 990

Tamron 35mm f/1.4 SP Di USD 1.4 815 72 26 990

Nikon 35mm f/1.4 AF-S G

1.4

601

67

45 490

A tím náš výčet končí - objektivů s touto světelností a ohniskem s automatickým ostřením skutečně není mnoho. Tamron se v závodním poli posadil cenou doprostřed seznamu - ovšem má ze všech tří nejvyšší hmotnost a největší průměr filtrového závitu - to naznačuje hodně skla :)

Ještě ke zkratkám v názvu objektivu: SP = touto zkratkou označuje Tamron objektivy s nejvyšší kvalitou, Di = objektiv je určen pro plnoformátové snímače, USD = ultrazvukové ostření.

Cosi také napoví tzv. MTF křivky objektivu (i když neexistuje společná norma pro všechny výrobce). Pokud se nechcete zabývat podrobnostmi, tak pro nezasvěcené: čím jsou čáry v grafu výše, tím lépe. Čím méně čáry klesají směrem doprava, tím lépe. Čím méně se čáry stejné barvy od sebe méně odklánějí, tím lépe. Čím lepší budou výsledky, tím lepší má objektiv přenos kontrastu a obraz je ostřejší. Graf zobrazuje kvalitu objektivu od středu = 0 po 21,5, což je po úhlopříčce roh obrazu. Aneb graf zobrazuje přenos kontrastu a ostrost obrazu od středu do rohu.

Tamron 35/1.4

Sigma 35/1.4

Nikon 35/1.4

Papírově to vypadá, že Tamron má jednoznačně a s převahou jak v rozlišení, tak přenosu kontrastu, velký náskok - takový průběh křivek bude i u pevných ohnisek hledat hoooooodně dlouho.

 Mechanické provedení a příslušenství

Vybalujeme nový Tamron

Nic nového pod sluncem - objektiv, uzamykatelná sluneční clona, návod se záručním listem, přední a zadní krytka a váček na objektiv s pevným dnem. Objektiv se bude dodávat s bajonetem Nikon a Canon.

Mechanické provedení

Objektiv působí velmi robustním dojmem, je to takový větší bratr objektivu Tamron 35/1,8, který jsem testoval nedávno (no, ono to letí, před 4 lety) a vnější provedení je velmi podobné a proto nelze než zopakovat: chod pogumovaného ostřícího prstence je velmi jemný, jak si objektiv této světelnosti žádá s naprosto plynulým a přiměřeným odporem, takže při náhodném dotyku nehrozí nežádoucí pootočení. Jak je dnes u moderních objektivů běžné, při ostření se nic na objektivu neotáčí, ostření je vnitřní. V režimu automatického ostření lze kdykoliv provést ruční korekci.

Konstrukční materiály

Většina venkovních konstrukčních prvků je plastová, jak je dnes obvyklý trend. Zajímavá je ta část tubusu, na které jsou umístěny přepínače - je vyrobena patrně též z plastu, ale na omak je studená, ale nevím, možná je to i kov, ale rozebírat jej nebudu :)

K objektivu lze přikoupit Tap-in konzoli pro seřízení objektivu (pokud je potřeba, což většinou vůbec není) a aktualizace firmware. Přes FTZ redukci funguje objektiv již z výroby perfektně i na fotoaparátech Nikon řady "Z" i bezzrcadlovkách Canon.

 Vinětace
Clona Korekce ve fotoaparátu Z7 "H" = vysoká bez korekce vinětace
1.4
2,0
2,8
4,0

Závěr: Na běžných snímcích je již vinětace i bez korekce od clony 2 výše prakticky neznatelná. Pokud si rovnou nastavíte ve fotoaparátu korekci vinětace na "H = vysoká - v případě Z7 a Z6 - a zpracujete snímky RAW v programu, který je schopen nastavení převzít (třeba Nikon Capture NX-D), potom už ji neuvidíte. Takže za mne - vynikající výsledek i bez korekce - protože tu clonu 1.4 mu rád odpustím. A navíc - řadu lidí vinětace vůbec netrápí - řadím se mezi ně:)

 Zkreslení

Program Capture NX-D vám v tomto případě žádnou automatickou korekci neprovede, protože Tamron :) Pokud by vám na některém snímku zkreslení vadilo, musíte si udělat korekci v jiném editoru.

Závěr: Objektiv má velmi mírné soudkovité zkreslení, i když jsem možná čekal ještě trochu menší.

 Ostrost

Než se pustíme do dalšího porovnávání, tak jenom pár ukázek - všechny fotografie pořízené z ruky na clonu 1.4, fotoaparát Nikon Z7 + FTZ adaptér:

Samozřejmě je to i zásluha Nikonu Z7, který s nejen s tímto objektivem ostří naprosto přesně.

Závěr: Je od nejnižší clony ostrý jako břitva.

 Odolnost na protisvětlo

 

Na nízkých clonách v protisvětle většinou vůbec nezjistíte nějaký úbytek kontrastu a ani náznak závoje. Na vysokých clonách (objektiv má maximální clonové číslo 16) sice na některých snímcích odlesky objevíte, ale v naprosté většině nemají na snímek devastující vliv - můžete se přesvědčit v galerii běžných snímků, kde je řada snímků pořízena se sluncem v záběru. Pořídil jsem stovky snímků v protisvětle a měl jsem problém najít alespoň těchto pár snímků na ukázku. Vlevo jsem dal pro ilustraci jeden silně podexponovaný snímek se silně vytaženými stíny - je jenom pro demonstraci, že objektiv dokáže i hvězdičky.

Závěr: Vynikající výsledek, antireflexní vrstvy odvádějí špičkovou práci.

 Stabilizace

Ani jeden z objektivů (tj. ani Sigma ani Nikon) stabilizaci nemá. Zajímavé je že, Tamron 35/1,8 stabilizaci má. V mém případě jsem stabilizaci získal nasazením objektivu na Nikon Z7, ale většinou jsem fotil na nízké clony a tak jsem ji vypínal - měl jsem spíše opačný problém, chyběl mi občas na cloně 1.4 čas kratší než 1/8000s :) .

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Objektiv je vybaven ultrazvukovým ostřením. Rychlost ostření bych označil za průměrnou. Na Nikonu Z7 ostří objektiv o něco pomaleji než na Nikonu D5 (což je ovšem obecná vlastnost asi všech objektivů nasazených na Z7 nebo Z6 přes FTZ adaptér). Každopádně i tak je ostření rychlé dostatečně i v režimu AF-C. Zkrátka v tomto ohledu představuje rychlost ostření objektivu běžný průměr.

Závěr: Zázraky se nekonají, ostření není bleskové, ale asi vás zdržovat nebude. Je velmi spolehlivé, což je vzhledem ke hloubce ostrosti na cloně 1.4 velmi podstatné (vyzkoušeno na Z7 a D5).

 Aberace (chromatická vada)

Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie cca 120 x 180 cm! Snímky, které mají ve svém názvu _01 prošly úpravou automatického odstranění aberace v programu Capture NX-D. Zatímco na cloně 2,8 se ji podařilo odstranit prakticky úplně, tak na cloně 1,8 a 2 již tak úspěšní nebudete a budete muset, pokud budete dělat tak velké zvětšeniny, že bude vidět, v grafickém editoru.

Zajímavý je snímek číslo 258, pořízené též v přímém protisvětle. I na náhledu snímku můžete vidět, že jeho spodní část je fialová a přechází v zelenou. Zatímco aberace se v rovině ostrosti vůbec nevyskytuje (výřez vpravo), tak před rovnou ostrosti mají hrany dlažebních kostek fialový nádech, zatímco za rovinou ostrosti mají zelený nádech (takto se běžně projevuje chromatická aberace před a za rovinou ostrosti). S tímto snímkem si již Capture NX-D neporadí a budete muset řešit nápravu (pokud bude nutná vzhledem k tiskové velikosti snímku) v jiném grafickém editoru. S fialovou si poradíte celkem lehce, protože ta je ve fotografiích zastoupena velmi málo a proto můžete provést plošnou korekci. Se zelenou, zvláště u snímků krajin, je to horší, protože byste zároveň mohli odbarvit i listovou zeleň :) V tom případě je nutné provádět tuto akci pouze ve zvoleném výběru, v našem případě v dlažbě, kde je "zelená" aberace nejvíce patrná. Upravený snímek z grafického editoru je vlevo.

A kdyby bylo opravdu nejhůř, tak to zkuste takto :)

Závěr: Je zajímavé, že aberaci jsem našel jen u snímků v protisvětle, nikdy na kovových předmětech, ať vrhaly odlesky jakékoliv. U tohoto objektivu se objevuje aberace na cloně 1,8 až 2,8. Nad clonu 2,8 ji prakticky již nenajdete.  Ač se vám to nebude zdát, tak výsledky tohoto objektivu jsou hodně dobré, protože nad clonu 2,8 se s aberací setkáte již velmi, velmi vzácně. Můžete se podívat na aberaci objektivu Nikkor 24/1.4.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí

Objektivy s vysokou světelností si pořizujeme z následujících důvodů:
- chceme fotografovat při nedostatku světla, nechceme zvyšovat ISO a smíříme se s menší hloubkou ostrosti
- víme, že objektiv se světelností 1.4 zacloněný na 2,8 má lepší kresbu než objektiv se světelností 2,8
- chceme krásně rozostřené pozadí

Tamron u tohoto objektivu uvádí, že zobrazení neostrých částí obrazu je jeho velkou předností. Ano i ne - ale to "ne" je v opravdu v minimální míře - velmi záleží samozřejmě na clonovém čísle, zaostřené vzdálenosti a odstupu popředí od pozadí. A opět, prosím - většinou se budete dívat na výřezy z tiskové velikosti cca 120 x 180 cm! Na menších rozměrech řadu z následujících ukázek vůbec neuvidíte. Většinu snímků jsem s tímto objektivem pořídil, logicky, na nejnižší clonová čísla.

Pokud zaostříte na větší vzdálenost - cca 5 až 20 metrů
a použijete clonu 1.4, dojde tesně před pásmem ostrosti
(horní výřez) a těsně za pásmem ostrosti (dolní výřez)
k zajímavému úkazu - objekty dostanou jakousi zvláštní
strukturu, jako kdyby se objektiv snažil ještě zaostřit
to, co již má být neostré - objeví se takové "mikročočky".
Pokud nebudete dělat stejnou věc, jako já - tedy pozorovat
obraz ve 100% zvětšení a hledat chybičky, tak si toho
možná nikdy nevšimnete, protože na snímcích do velikosti
50x60 cm to nemáte šanci vidět. Takže to neberu jako
vadu, nýbrž jako vlastnost, kterou většina fotografů ani
nezjistí.
Ano, jsou situace, kdy mohou bodové světelné zdroje
způsobit "cibulové" kroužky a k okrajům jsou mírně
deformované, ale celkově je bokeh skutečně
hodně nadstandardní - výřezy jsou opět
z tiskové velikost 120*180 cm!

Závěr: I přes výše uvedenou vlastnost "mikročoček" těsně mimo pásmo ostrosti nebo "cibulky" v odlescích, které patrně uvidíte jen na velkoformátových zvětšeninách je bokeh celkem dobrý, i když znám lepší.

 Běžné snímky - řady - Tamron

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace, korekce zkreslení a vinětace (vysoká) a korekce difrakce. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Vzhledem k počasí bylo provedeno u některých snímků zesvětlení stínů a ztlumení světel. Snímky nejsou doostřovány,  Fotoaparát Nikon Z7.

Zde začneme poněkud netradičně - řadou stejných snímků na různých clonách. Jednak (většinou) s různým odstupem pozadí od zaostřeného místa a i snímky, které by měly být ostré v celé ploše obrazu.

Sloupec 1 - zaostření na cca 3 metry v pozadí se sluncem (dobré i na posouzení odlesků) s plynulým přechodem na pozadí
Sloupec 2 - zaostření na cca 0,5 metru s plynulým přechodem na pozadí
Sloupec 3 - zaostření na cca 2 metry - pozadí s geometrickou strukturou (architektura)
Sloupec 4 - snímky by měly být ostré v celé ploše obrazu

Clona/Řada 1 2 3 4
1.4
2
2,8
4
5,6
8
11
16


Podívejme se blíže na výřezy ze sloupce 4

Clona

Střed obrazu

Levý okraj obrazu

1.4
2,0
2,8
4,0
5,6
8,0
11,0
16,0
Opět se díváme na výřezy z tiskové velikosti 120 x 180 cm. Co dodat - vynikající. Na cloně 16 je při tomto zvětšení již vidět
počínající difrakce, tj. změkčení kresby vlivem ohybu světelných paprsků, ale stále to není nic tragického. Vypadá to, že nejostřejší obraz v celé ploše dostanete na cloně 5,6 - ale ty rozdíly jsou opravdu hodně, hodně malé.

 

 Běžné snímky - Tamron

Všechny snímky jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace, korekce zkreslení a vinětace (vysoká) a korekce difrakce - tj. standardní nastavení NX-D. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Vzhledem k počasí bylo provedeno u některých snímků zesvětlení stínů a ztlumení světel. Snímky nejsou doostřovány,  Fotoaparát Nikon Z7 + FTZ adaptér. Fotografie jsou seřazeny podle clonového čísla vzestupně.

   

 

 Závěrečné hodnocení

++ jednoznačně naprosto vynikající ostrost již od clony 1.4 až do krajů !!!
+ ve většině případů dobré podání rozostřeného pozadí, i když výjimky se najdou
+ naprosto precizní ruční ostření a přesné automatické ostření
+ velmi dobrá odolnost objektivu v protisvětle = výborné antireflexní vrstvy
+ od clony 2,8 velmi malá vinětace
+ malé zkreslení
+ robustní odolná konstrukce
+ uzamykatelná sluneční clona
+ verze s bajonetem Nikon bezproblémově funkční i na Nikonech "Z"

+ - aberace na nejnižších clonách, ale konkurence na tom není lépe

- hmotnost - ze všech 3 objektivů 35 mm/1.4 je nejvyšší
 

Pokud Tamron tvrdí, že je to nejlepší objektiv řady SP, pak mu musím říci, že má pravdu. Pokud si tento objektiv vyzkoušíte, nebudete jej chtít vrátit. Pokud se mi podaří ještě sehnat Nikkor 35/1.4 a Sigmu 34/1.4 ke krátkému porovnávacímu testu, najdete test doplněný - vraťte se 6.8.2019.

 Varování ministerstva zdravotnictví:
 Používání tohoto objektivu je vysoce návykové, nezačínejte s tím!

 

Krátké porovnání obrazové kvality s objektivy Sigma 35/1.4 a Nikkor 35/1.4
najdete zde.

 

Testy objektivů jsou vždy prováděny na konkrétním objektivu, většinou z běžné maloobchodní sítě. Nedá se vyloučit, že test jiného kusu stejného objektivu může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)

 


 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :)

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz