Test Tamron SP 24-70 F2,8 Di VC USD
v porovnání s objektivem Nikkor 24-70/F2,8 G ED AF-S

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

10.8.2012

Jak označení objektivu napovídá, má v celém rozsahu světelnost 2,8 a zaostřování ultrazvukovým motorem. Objektiv je navíc označen zkratkou SP =obsahuje 3 LD skla (s nízkým rozptylem), 3 asférická skla, jedno hybridní asférické sklo a a dvě XR čočky (speciální druh skla s velkým indexem lomu - při stejně světelnosti a optickém výkonu, což umožňuje zkrátit stavební délku objektivu i zmenšení jeho průměru). Podívejme se na technické parametry ve srovnání s objektivy stejného rozsahu od Nikonu a Canonu.

Technické parametry:

Parametr

Tamron SP 24-70/2,8
SP VC

Nikkor 24-70/2,8
AF-S

Canon 24-70/2,8
L USM

Canon 24-70/2,8
L USM II

Ohnisková vzdálenost 24-70 mm 24-70 24-70 24-70
Světelnost 2,8 2,8 2,8 2,8
Obrazový úhel horizontální 84°04’ -34°21’ 84° - 34°20’ 84° - 34° 74° -
Konstrukce čočky/skupiny 17/12 15/11 16/13 18/13
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,38 m 0,38 m 0,38 0,38
Měřítko zobrazení 1:5 1:3,7 1:3,4 1:4,8
Průměr filtru 82 mm 77 mm 77 mm 82 mm
Délka/celková délka/průměr v mm 108,5/116,9/88,2 133/-/83 123,5/-/83,2 113/-/88,5
Hmotnost 825 g 900 g 950 g 805
Počet lamel clony 9 9 8 9
Nejmenší nastavitelná clona 22 22 22 22
Standardní příslušenství sl. clona sl. clona,pouzdro sl.clona,pouzdro sl.clona,pouzdro
Modely pro bajonet C, N, Sony Nikon Canon Canon
Cena vč. DPH 27.590,- 42.990,- 29.990,- 55.490,-
Optická stabilizace ANO NE NE NE

Většina parametrů objektivů je velmi podobných. Na první pohled nepotěší u Tamronu průměr filtru 82 mm (čím větší filtr, tím dražší). Naopak nejvíce vítanou vlastností bude optická stabilizace obrazu. Tamron nasadil cenu dle mého názoru rozumně - těsně pod levnější 24-70 od Canonu (o Nikkoru a dražší variantě od Canonu nemluvě).

Zatímco Canon má v současné době dva objektivy tohoto rozsahu a v minulém testu jsem srovnával tento objektiv s levnější Canon verzí, u Nikonu je situace poněkud jiná. Nikon má v tomto rozsahu pouze jeden objektiv 24-70/2,8 s cenou cca 43.000,- Kč (a zde musím opět zopakovat, že se mi zdá předražený - ale když nebyla jiná alternativa:() a tak příchod Tamronu stejného ohniskového rozsahu i světelnosti a navíc se stabilizací obrazu, by mohl představovat alternativu k Nikon objektivu. Rozhodně je alternativou cenovou, protože můžete ušetřit 15.000,- Kč. Přiznám se, že moc nepředpokládám, že by si tento objektiv pořídil někdo k D800 - i když to nelze vyloučit. Ale protože v čas psaní tohoto testu je jisté, že se objeví ještě jeden plnoformátový snímač v nabídce Nikonu (snad D600?) a jeho cena bude nižší než u D800, může se jevit tento objektiv jako vhodná náhrada podstatně dražšího Nikkoru stejného rozsahu.

Tento test by nám měl odpovědět na otázku, zda půjde i o kvalitativně únosnou náhradu objektivu Nikkor 24-70/2,8. A co si vybrat za fotoaparát pro zodpovězení této otázky? Zkusíme ten nejmlsnější fotoaparát - Nikon D800, který při zvětšení 1:1 neodpustí objektivům nic.

Vybalujeme - konstrukce a vnější provedení

Šedivá krabička ukrývá vlastní objektiv (MADE IN JAPAN) s přední a zadní krytkou spolu se záručním listem, cizojazyčným i českým návodem k použití. Průměr filtru 82 mm je znát hned při vybalení objektivu - je to docela pěkný cvalík. Průměr filtru jistě většinu uživatelů nepotěší, na druhou stranu většina fotografické populace používá maximálně polarizační filtr a z nich pouze část jej umí správně používat:) Nejde jen o to, že je filtr 82 mm draží než 77 mm, ale o záměnu filtrů na různých objektivech (osobně mám Nikkor 16-35, 24-70 a 70-200 - všechny s průměrem filtru 77mm). Ale prakticky vzato, do těch ušetřených 15.000,- Kč by se filtr ještě vešel:)

 

Vlevo Nikkor, vpravo Tamron - nejmenší délka, největší délka a největší délka s nasazenou sluneční clonou. Na první pohled je vidět, že sluneční clona je u Tamronu výrazně menší. Také funkce prstenců je opačná - Nikkor má široký prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti u bajonetu a prstenec ostření u přední čočky objektivu, Tamron naopak. Ostřící prstenec Tamronu je velmi úzký a u těla fotoaparátu se s ním obtížněji manipuluje - naštěstí ruční ostření se u tohoto typu objektivu využívá skutečně velmi vzácně. Oba objektivy jsou vybavení přepínačem automatické/ruční ostření, Tamron je navíc vybaven přepínačem stabilizace a přepínačem k uzamčení objektivu proti samovolnému vysunutí na ohnisku 24 mm. Sluneční clona Tamronu není vybavena zvláštním aretačním tlačítkem, jako má Nikkor - v praxi, ale to je drobnost, protože clona drží skutečně pevně. Vnějšímu provedení objektivu ani mechanickým funkcím není co vytknout, prakticky všechny vnější díly jsou plastové, bajonet je kovový. Otáčení prstenců je plynulé bez tužších míst. Při změně ohniskové vzdálenost ani při ostření se přední část neotáčí a stejně tak jako u Nikkoru umožňuje bezproblémové používání polarizačních a přechodových filtrů. Takže fasádu mám za sebou a můžeme pokročit k optickým testům. Do automatického ostření můžete kdykoliv zasáhnout ruční korekcí, stejně jako u Nikkoru.

Závěr? Vnějším provedení nelze nic vytknout, snad jen ten hodně úzký ostřící prstenec pro ruční ostření u těla fotoaparátu, což je v praxi prkotina, pokud nemáte rukavice.

Vinětace

To je test, který jsem u stejného objektivu v provedení Canon nedělal. Udělám tedy alespoň základní porovnání na nižších clonách, kde se vinětace projevuje nejvíce:

Ohnisko Clona Tamron 24-70/2,8 VC Nikkor 24-70/2,8
24 mm 2,8
4
35 mm 2,8
4
50 mm 2,8
4
70 mm 2,8
4

Pouze na cloně 4 a ohniscích 35, 50 a 70 mm je na tom Nikkor znatelně lépe (zelené podbarvení), jinak považuji rozdíly za v praxi naprosto nevýznamné. Očekával jsem, že si zde Nikkor povede výrazně lépe, co se nepotvrdilo. Zatímco u Nikkoru se automatická expozice bílé plochy (režim A) jeví jako vyrovnaná, u Tamronu jsou snímky světlejší o cca 0,3-0,5 EV. Rozdíl v expozici na ohnisku 24 a cloně 2,8 činí 0,2 s, na ohnisku 35 mm 0,5 s, na ohnisku 50 mm 0,2 s a na ohnisku 70 opět 0,5 s. I na cloně 4 jsou snímky z Tamronu světlejší - ale není to nic dramatického, berte to pouze jako vlastnost.

Vinětaci u většiny běžných fotografií nepoznáte, navíc někteří fotografové ji i záměrně dodělávají, aby obraz "zatáhli". Většinou vadí u pořizování reprodukcí (dokumentů, obrazů) - zde je třeba přiclonit nebo při skládání panoramat - zde je dobré rovněž přiclonit a pořizovat snímky s větším překryvem. Je obecně známo, že se vzrůstajícím zacloněním objektivu vinětace ubývá.

Závěr?
Očekával jsem, že si zde Nikkor povede všeobecně výrazně lépe, což se nepotvrdilo. Pokud tedy vezmeme Nikkor 24-70/2,8 jako etalon kvality, tak jsou výsledky Tamronu výborné.

Rychlost a přesnost ostření

Hledal jsem, hledal, ale nenašel jsem žádný rozdíl proti Nikkoru. Snad jen u průběžného ostření se Nikkor chytá trochu rychleji - ale berte to spíše jako pocit než objektivně zjištěný fakt.
Závěr? Žádné námitky.

Stabilizace

Objektiv je vybaven systémem optické stabilizace obrazu, který lze zapnout přepínačem na objektivu (oproti objektivům Nikkor vybaveným stabilizací zde nenajdete přepínač OFF-Active-Normal, ale pouze ON-OFF - což stačí:) Jestli na D800 bylo u tohoto objektivu něco 100% funkční, tak to je stabilizace. Se zapnutou stabilizací jsem nafotil Z RUKY - někdy jsem držel fotoaparát v režimu LV i nad hlavou toto:

Při namáčknutí spouště potřebuje objektiv zlomek sekundy, než obraz stabilizuje, ovšem poté sedí v hledáčku jako přibitý. Ve spojení s režimem live view, kdy odpadnou vibrace zrcátka, lze pořídit ostré fotografie na neskutečné časy - věnujte na snímcích pozornost cihlové podlaze a vystaveným fotografiím - jsou ostré. Mírnou neostrost lze samozřejmě vidět díky použitému ISO (1000 až 2000). Lidi bohužel tento systém stabilizovat nedovede:) Uvedené snímky jsou v 80% kvality JPG bez doostřování, protože originály jsou z D800 moc velké.

Závěr?
Stabilizace je výborná funkce, která umožní pořizovat fotografie z ruky i tam, kde to bylo dříve nemožné či alespoň s velkým odpadem rozmazaných snímků. U objektivu Tamron 24-70/2,8 VC funguje skutečně excelentně - nečekal jsem, že z 50 pořízených snímků bude 45 ostrých - a to dokonce i snímky pořízené na 1/4 a 1/5 sekundy!!! Zkuste si objektivem bez stabilizace nastavit 1/4 sekundy, zvednout ruce nad hlavu a pořídit ostrý snímek:) Velmi přínosná bude také pro natáčení videa bez stativu.

Test protisvětla (prasátka)

Sice jsem vyzkoušel pouze jedno - nejširší ohnisko 24 mm, ale výsledky považuji za excelentní. Do clony 5,6 se mi žádná "prasátka" nepovedlo docílit, u vyšších clon jsem tak dlouho pohyboval fotoaparátem, až se mi podařilo nějaká vyrobit. U snímků v lese si všimněte takřka nulové aberace. Uvedené snímky jsou v 80% kvality JPG bez doostřování, protože originály jsou z D800 moc velké.

Závěr?
Odolnost objektivu na protisvětlo je příkladná, zkrátka výborná. Silný bodový zdroj (v našem případě slunce) neznamenal žádné snížení kvality obrazu a odlesky jsou skutečně nepatrné, na nízkých clonách žádné.

Aberace

Zde jsem měl skutečně velký problém - totiž vůbec nějakou někde najít. Je známo, že aberace se nejvíce projevuje na tmavých obrysech proti světlému pozadí či na okraji lesklých ploch.

Nakonec jsem měl úspěch - její náznak jsem našel v detailu věře (výřez 1:1 vpravo). Na vyšších clonách než je 3,5 jsem ovšem již hledal marně - a to se díváte na výřezy v tiskové velikosti 173-115 cm - takže je asi jasné, že na fotkách do velikosti 30x40 cm neuvidíte nic ani lupou:)

Závěr?

Objektiv má excelentní odolnosti proti aberaci, za tyto výsledky se nemusí stydět ani objektivy několikanásobně dražší.

Bokeh, aneb podání neostrých oblastí

Závěr?
Jak jsem již konstatoval u zkušebních snímků v testu tohoto objektivu na fotoaparátu Canon 5D MKII, tak bokeh, dle mého názoru, není zrovna to, co bychom u tohoto objektivu mohli vyzdvihnout. Jasové body jsou pro mne příliš ostře ohraničené a dostávají jakousi "auru". Ale v rámci fair-play musím též konstatovat, že na tom ani podstatně dražší objektivy nejsou mnohdy lépe:)

 

Test ostrosti

Podmínky snímání: Fotoaparát Nikon D800, stativ, dálková spoušť, u Tamronu vypnutá stabilizace obrazu, formát NEF převedený v programu Capture NX2 bez úprav do nejlepší kvality JPG - bez doostření, bez odstraňování aberace.  A jako vždy důležité upozornění - díváte se na výřezy ze snímků tiskové velikosti 173 x 115 cm !!!

24 mm

24 mm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 mm

 

Clona Tamron   |   Nikkor - levý horní roh Tamron   |   Nikkor - střed
F2,8
4
5,6
8
11
16

Na ohnisku 24 mm je Tamron méně ostrý na okrajích obrazu. Zato uprostřed snímku drží s Nikkorem krok velmi dobře a rozdíly v ostrosti jsou zde naprosto zanedbatelné (nezapomeňte - výřezy jsou z tiskové velikosti 173x115 cm).

50 mm

50 mm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50 mm

Clona Tamron   |   Nikkor - levý horní roh Tamron   |   Nikkor - střed
2,8
4
5,6
8
11
16

Na okrajích obrazu je Tamron nepatrně méně ostrý než Nikkor. Střed obrazu je opět vynikající - srovnatelný nebo lepší než Nikkor (viz např. clonu 2,8 a 5,6). Na okrajích obrazu má Nikkor dokonce nepatrně vyšší aberaci - viz větve např. na cloně 2,8 a 4.

70 mm

70 mm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70 mm

Clona Tamron   |   Nikkor - levý horní roh Tamron   |   Nikkor - střed
2,8
4
5,6
8
11
16

Na ohnisku 70 mm ve středu snímku vyhrává Tamron - pokud není jeho ostrost s Nikkorem srovnatelná, tak je lepší - viz clona 2,8 a 4, kde je Tamron ostřejší výrazně. Na okrajích obrazu jsou výsledky srovnatelné, včetně náznaků aberace.

Závěr hodnocení ostrosti?

Shrnuto a podtrženo: na všech testovaných ohniscích má Tamron srovnatelnou ostrost s Nikkorem ve středu snímku, na ohnisku 70 mm a nejnižších clonách je jeho ostrost dokonce lepší. Na okrajích obrazu je na tom s ostrostí lépe Nikkor na ohniscích 24 a 50 mm, na ohnisku 70 mm jsou výsledky srovnatelné. A opět - a opakuji to potřetí - nezapomeňte - výřezy jsou z tiskové velikosti 173x115 cm. Originály snímků tentokrát nepřikládám, mají více než 1 GB (to víte, D800:)

Poznámka k testovacím snímkům: Pro testovací snímky jsem zvolil režim A a měření expozice se zdůrazněným středem. Vzhledem k tmavému středu snímku (stromy) a bílé fasádě zámecké věže jsem pro všechny snímky nastavil korekci -0,3 EV. Zatímco snímky pořízené s objektivem Nikkor byly exponovány správně bez přepalů v bílé fasádě, pro snímky s Tamronem jsem musel udělat v programu Capture NX korekci expozice o další 0,3 a 0,5 EV do minusu, aby výřezy ze snímků byly tonálně porovnatelné - zkrátka snímky z Tamronu jsou vždy světlejší než z Nikkoru. Tuto vlastnost má Tamron na D800 na všech ohniskových vzdálenostech a u D800 je třeba s tím počítat (jiné fotoaparáty ani jiný objektiv Tamron jsem netestoval, nevím, zda je to pouze vlastnost jednoho kusu nebo všech těchto objektivů).

Podívejte se na snímky z fotoaparátu Nikon D800 bez expoziční korekce v programu Capture NX2:
Tamron

Nikkor

Na první pohled je vidět rozdíl v expozičních časech i v expozici snímků. Není to nic, co by bránilo kvalitním snímkům, ale je třeba o tom vědět.

A nyní to samé z fotoaparátu Nikon D700


Vlevo jsou dva snímky s Nikkorem, vpravo dva snímky s Tamronem - je vidno, zde žádné korekce není třeba, snímky jsou prakticky totožné. Vypadá to, že korekci potřebuje pouze D800.

Dalších pár běžných snímků v plném rozlišení JPG, pouze kvůli velikosti snížena komprese JPG souboru na 80-90%. Snímky máte k dispozici v plném rozlišení, jsou doostřeny běžným způsobem pro tisk. Fotoaparát Nikon D800, převedeno do JPG v programu Capture NX2, následně otevřeny v programu Zoner Photostudio 14 a uloženy s kvalitou 80 až 90 procent (podle velikosti).

Závěr všech závěrů, týkající jak samotného objektivu Tamron 24-70/2,8 VC, tak jeho srovnání s originálním Nikkorem 24-70/2,8

Tento test si nekladl za cíl být vyčerpávající, ani úplný. Je prostým uživatelským porovnáním obdobných objektivů Nikkor a Tamron na stejném těle (Nikon D800). Týká se pouze dvou konkrétních a náhodně vybraných objektivů, které jsem měl k dispozici (tj. jeden Tamron a jeden Nikkor).

Klady a zápory z hlediska objektivu Tamron v porovnání s Nikkorem:

+++++ nižší cena o 15.000,- Kč!
++ optická stabilizace
+ kupodivu téměř o 100g lehčí než Nikkor, ačkoliv má větší průměr (patrně větší použití plastů)
+ na ohnisku 70 mm a nejnižších clonách dokonce lepší kresba než u Nikkoru

- větší průměr filtrového závitu (=dražší filtr, třeba polarizační)
- v mém případě na D800 potřeba trvale nastavené korekce -0,3 EV pro zabránění přeexponovaných míst
- na kratších ohniscích méně ostrá kresba na okrajích snímků (zjistitelná lupou na zvětšeninách nad 30x40 cm)

Přiznám se dobrovolně, že jsem byl před začátkem testování Tamronu trochu skeptický. Nikkor 24-70/2,8 je všeobecně pokládán za nejlepší objektiv tohoto rozsahu vůbec (nevím, zda jej z trůnu může sesadit nový Canon 24-70/2,8 L II, nemám jej k dispozici). Doposud po něm vždy mlsně pokukovali Canoňáci a trochu jej nám, Nikonistům záviděli. Doposud to bylo to nejkvalitnější a také v tomto rozsahu a světelnosti jediné, čím šlo ucpat díru plnoformátového těla Nikon. To, že tomu tak doposud bylo (a u Nikkor objektivů i stále je), neospravedlňuje cenovou politiku Nikonu v mých očích - Nikkor je dobrý objektiv, ale dle mého názoru je zkrátka předražený. Proto jsem uvedení Tamronu ve srovnatelném rozsahu velmi uvítal - sám si jej nekoupím, protože již mám 2 Nikkory, ale budoucí majitelé zrcadlovky D600 (a klidně i stávající a budoucí majitelé D800), by měli zahrnout do svého výběru tento Tamron jako velmi dobrou alternativu, která ušetří cca 15.000,- Kč, což již nejsou vůbec zanedbatelné peníze, za které je možné pořídit další objektiv či příslušenství.

Samozřejmě je možné použít tento objektiv na snímačích DX formátu s tím, že jeho přepočtený rozsah ohniskových vzdáleností bude cca 36 - 105 mm. Vzhledem k tomu, že pro vykreslení obrazu bude použita pouze středová část objektivu, budou okrajové části snímku ostřejší než u plnoformátových snímačů (FX).

Za své peníze dostanete velice kvalitní světelný objektiv, vybavený navíc výbornou stabilizací obrazu.

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :)

Jaroslav Kortus

NAVRCHOLU.cz