Test TAMRON SP AF Di 90 mm F/2,8 MACRO 1:1
(272 EN)

 

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

 

Technická data -------> Skupin - prvků 9-10

Již předchůdce tohoto objektivu získal řadu ocenění za svou obrazovou kvalitu. Nová verze tohoto objektivu byla vylepšena vícenásobným povlakováním a objektiv obdržel do vínku i zkratku Di, která značí u objektivů Tamron vývoj optiky s důrazem na použití na digitálních zrcadlovkách - a zároveň značí objektivy, které můžete použít i na zrcadlovkách kinofilmových, případně digitálních s velikostí snímače velikosti kinofilmového políčka. Tento objektiv bývá někdy označován jako "portrétní-makro". A my se můžeme podívat, zda reklamní materiály nelžou a zda objektiv skutečně dosahuje kvalit, jež jsou mu přisuzovány. Objektivní porovnání obrazové kvality různých objektivů na srovnatelných ohniscích můžete najít zde.

Obrazový úhel 27
Počet lamel clony 9
Nejmenší clona 32
Nejmenší zaostřitelná vzdálenost 29 cm
Maximální měřítko zvětšení 1:1
Průměr filtru v mm 55
Váha (g) 405
Světelnost 2,8
Rozsah ohniskových vzdáleností (mm) 90 (cca 135 ekv.)
Sluneční clona obsažena při koupi ano, navíc kožený váček
Dodávaný bajonet Canon, Minolta, Nikon, Pentax
Testovací fotografie

Fotoaparát: D2x, režim A (předvolba clony), automatické zaostření, všechna nastavení normal mimo ostrosti - mírně zvýšená, bez filtru, stativ, ISO 100 - další podrobnosti jsou uvedeny v EXIF u obrázků v plném rozlišení - velikost cca 4MB. Po kliknutí plná velikost JPG. Fotografie NEJSOU žádným způsobem upravovány tj. ani doostřovány. Levý výřez je z levého horního rohu, pravý přibližně ze středu. Velikost výřezu je ve všech případech 428x284 bodů (originální velikost obrázku je 4288x2848 bodů). Pokud chcete porovnávat více obrázků, podržte při kliknutí na obrázek klávesu SHIFT, otevře se vždy v novém okně. Nestejnoměrná tonalita obrázků je způsobena procházejícími mraky přes slunce. Přepočtená ohnisková vzdálenost je u tohoto objektivu při použití na digitálních zrcadlovkách s velikostí snímače APS-C 135 mm.

CLONA 2,8

CLONA 4

CLONA 5,6

CLONA 8

CLONA 11

CLONA 16

CLONA 22

CLONA 30

Ano - nezbývá než žasnout. Tzv. "zlaté oko" objektivu je cca od clony 4 do clony 16, ovšem i kresba objektivu na cloně 2,8 je impozantní! Na nejvyšších clonách je již patrný úbytek ostrosti vlivem ohybu světelných paprsků, ale tyto clony se snad využijí pouze u makro snímků snímaných ze stativu . Toto je první objektiv, u kterého si troufnu srovnávat kresbu s Nikkorem 70-200/2,8 VR (to je ovšem zoom a cca 5x dražší).

Snímky testovací zdi najdete zde.

 

Vinětace - tímto pojmem snad nemá smysl tento objektiv urážet. Makro  

Dílenské zpracování objektivu, konstrukce
Nenapadá mne nic, co by mi vadilo. Kovový bajonet asi hned tak nikdo neošoupe, při nasazování není třeba vyvíjet nadměrnou sílu (což je případ např. Nikkoru 35/2). Přední čočka objektivu je usazená poměrně hluboko, takže použití přibalené bajonetové sluneční clony bude nutné opravdu jen v případech fotografií slunce těsně nad obzorem. Zřejmě i z tohoto důvodu není délka sluneční clony přehnaná a umožňuje tak pohodlné natáčení polarizačního filtru.

Zaostřování: zaostřovací prstenec potřebuje pootočit z jedné krajní polohy do druhé o cca 270 stupňů, zaostřovací vzdálenosti jsou vyznačeny. Tento rozsah je nutný vzhledem k makro funkci objektivu a umožňuje tak u makro snímků skutečně precizní zaostření - obraz je navíc díky světelnosti objektivu v hledáčku světlý, což zaostřování dále usnadňuje. Automatické ostření pracuje ve většině případů dobře, byť je trochu hlučnější ve srovnání s objektivy s vnitřním ostřením. V horších světelných podmínkách se občas stávalo - ovšem jenom u záběrů do 40 cm, že objektiv projel celý rozsah ostření aniž by k zaostření došlo - stává se to hlavně u předloh s menším kontrastem. Setový objektiv Nikkor 18-70, který jsou použil pro porovnání, tento problém neměl. Při změně zaostření z nekonečna na 29 cm změní objektiv svou délku  o 100%. Zřejmě z tohoto důvodu je objektiv na boku vybaven zvláštní páčkou s označením "Full" a "Limit". Při přepnutí do polohy "Limit" ostří ve dvou pásmech - 29 až 40cm nebo 45cm až nekonečno a to v závislosti na tom, v jakém rozsahu se objektiv nacházel před aktivováním této funkce. Při přepnutí do tohoto rozsahu nemusí objektiv projíždět celý rozsah ostření a zaostření je tak rychlejší - tato funkce má podle mého názoru největší smysl při automatickém ostření u makra, kde v případě, že se ostření "nechytí", neprojíždí objektiv zbytečně celý rozsah. Zaostřovací prstenec je široký, vroubkovaný a příjemně pogumovaný. Přepnutí s automatického na ruční ostření se provádí vysunutím/zasunutím zaostřovacího prstence, příslušná poloha je vyznačena na objektivu značkami AF a MF. Příslušná poloha je indikovaná slyšitelným cvaknutím, přepnutí nemá žádné "mrtvé" místo, kde by nefungovalo automatické ani ruční ostření. Zajímavou vychytávkou je i optická indikace režimu ostření přímo na objektivu - v případě přepnutí na ruční ostření se odkryje část tubusu objektivu a objeví se modrý kroužek. Tento způsob přepínání není sice tak praktický jako přepínač M/A-M u objektivů s nitřním ostřením, kdy v režimu M/A lze ručně doostřit poté, co zaostřila automatika, ovšem je velice rychlý a rozhodně rychlejší než hledání titěrného tlačítka M/A-M, pokud chcete ostřit pouze ručně. Přepínač typu ostření na fotoaparátu tak můžete nechat stále v pozici automatického ostření (u Nikonů S nebo C) a na ruční ostření přepínat pouze posunem zaostřovacího prstence - v praxi velice příjemné (týká se pouze provedení pro Nikon (mimo modelu F501) a Canon, u fotoaparátů Pentax a Minolta je nutné provést ještě nastavení na těle přístroje). Příslušné odlišnosti jsou popsány podrobně v cizojazyčném návodu k použití (součástí balení objektivu je i stručný univerzální český návod). Objektiv je vybaven i clonovým kroužkem k ručnímu nastavení clony (toto nastavení akceptují pouze některé fotoaparáty, u Nikonu D70, D50 i D2x je nutné nastavit nejvyšší clonové číslo - objektiv je v tomto případě aretován na cloně 32 a k provedení změny je nutné stisknout malý "čudlík" na clonovém kroužku).

 

Dvojice "makro" Tamronů při nastavení na nejkratší zaostřitelnou vzdálenostV této souvislosti je třeba se ještě zmínit o vlastní světelnosti objektivu. Světelnost objektivu je závislá na zaostřené vzdálenosti, hodnotu 2,8 udržuje pouze v rozsahu zaostření od 1 metru do nekonečna.  Při ostření pod 1 metr světelnost objektivu klesá - při nejbližším zaostření, tj. 29 cm, klesne clona na 5,6. Při automatickém měření fotoaparát tuto změnu vyrovná prodloužením času, při externím měření expozice je třeba tuto změnu zohlednit. V cizojazyčném návodu je uvedena podrobná tabulka pro případné ruční korekce. Při zaostření na 29 cm vám proto fotoaparát dovolí nastavit clony od 5,6 do 64, při zaostření na nekonečno od 2,8 do 32.
Objektiv není vybaven aretací při transportu a je-li přepnut na automatické ostření, dochází při chůzi k občasnému vysunutí (nebo spíše posunutí) objektivu. Je tomu ovšem možné jednoduše zabránit posunutím ostřícího prstence na polohy manuálního ostření.

Objektiv má ještě bratříčka (viz obr.), s nímž má také společný cizojazyčný návod, a to typ SP AF 180 mm F/3,5 Di LD (IF) Macro 1:1 (Model B01). Ten je mimo jiné, jak z názvu vyplývá, vybaven vnitřním ostřením a skly s nízkým rozptylem ke kompenzaci barevné vady a ještě zvláštním uchycením sluneční clony, která umožňuje otáčet nasazeným filtrem bez nutnosti jeho sejmutí - ale o tom snad časem na jiném místě, pokud se mi tento objektiv dostane "do drápků" (nedostal).

Závěr - jako vždy zcela subjektivní a založený na kusu, který mám k dispozici

Malý, lehký a výborně ovladatelný objektiv s vynikající kresbou, kterou může konkurovat i značkovým továrním objektivům Nikon a Canon, ovšem za nižší cenu. Svou konstrukcí není omezen pouze na digitální zrcadlovky s velikostí čipu APS-C, ale je možné jej použít i pro kinofilmové zrcadlovky. Při použití na fotoaparátech se snímačem velikosti APS-C (Nikon řady D, Canon EOS 350D, 20D, Pentax istD, L apod.) je přepočtená ohnisková vzdálenost 135 mm - na clonu 2,8 nádherný portrétní objektiv - 9 lamelová clona se postará o krásně rozostřené pozadí (žádné pětiúhelníky).

Kdy tento objektiv použít?
a) požadujete vynikající kvalitu obrazu až do krajů
b) chcete výborný portrétní objektiv
c) makro snímky jsou pro vás vítanou přidanou hodnotou
a to vše ve váze 400g a velikosti, kterou strčíte do kapsy.

Všechny výše uvedené "přírodní" fotografie jsou pořízeny bez stativu a doostřeny v programu Zoner Photostudio 7 s nastavením na 10% (což je při rozlišení snímků z D2x "skoro nic"). Stáhněte si některé snímky v plném rozlišení a pokochejte se nikoliv obsahem, myšlenkou či nápadem snímku, ale jeho technickou kvalitou.

V současné době (26. října  2005) se pohybuje cena tohoto objektivu kolem 14.000,- Kč včetně DPH.

Tento objektiv byl nahrazen v roce 2013 verzí Tamron SP AF Di 90 mm F/2,8 MACRO 1:1 (272 EN II) - funguje i na Nikon Z - již bez clonového kroužku a dalšími dvěma verzemi SP 90mm F/2.8 Macro 1:1 Di VC USD XLD LD IF (F004) (i ten funguje na Nikon Z fotoaparátech) a v roce 2016 Tamron SP 90 mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD  (model F017) - tento poslední na Nikonech řady Z nefunguje.

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.


 


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz  rev. 2021