Test Tamron SP AF 10-24mm F 3.5/4,5 DiII LD Aspherical IF (model B001-Nikon)

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

30.11.2008

 

Kupodivu, jak ten čas letí, poslední "širokáč" od Tamronů byl na těchto stránkách testován téměř nachlup před třemi lety - jednalo se o rozsah 11-18 mm - test můžete stále nalézt zde, kde byl porovnáván s dražším kolegou ze stáje Nikon - objektivem Nikkor 12-24. Zatímco tenkrát stál Tamron 11-18 téměř 18.000,- Kč, dostává se na trh jeho nový stájový kolega za cenu téměř poloviční. Kousek, který mám k dispozici, je jeden z prvních, který se v ČR objevil. A tak se můžeme podívat, zda se cena objektivu nepromítla záporně do jeho kvality. Nejprve se podíváme na zkratky - vím, že se opakuji, ale ať to nemusí někdo hledat - vzato z propagačních materiálů firmy Tamron:

SP
-Tamron SP (Super série) je linií objektivů s vysokým výkonem dosahujícím nejvyššího vývojového stupně. Hlavní a jedinou prioritou konstrukce objektivů SP série je nejvyšší dosažitelná výkonnost v dané třídě a to bez prioritního omezení cenou. Proto mají SP objektivy tak působivé hlavní rysy s podtextem inovativních technologií.
AF - objektiv je vybaven automatickým ostřením
DiII - objektiv je určen pro zcadlovky s velikostí snímače do 24x16 mm (Nikoní označení DX)
Aspherical - díky použití unikátní výrobní technologie Tamron, a to v oblasti hybridních asférických členů (dříve bylo nutné použít skupinu čoček), nebylo nikdy dříve možno dosáhnout tak vysokou kvalitu a při tom dosáhnout kompaktnost.
LD - LD členy jsou vyrobeny ze speciálních optických skel s extrémně nízkým rozptylem světla (charakteristika, jak je světelný paprsek po průchodu tímto optickým sklem rozložen do barev duhy), které efektivně kompenzují barevnou vadu obzvláště patrnou při používání teleobjektivů v krajní poloze.

IF - objektiv je vybaven systémem vnitřního ostření, tj. během ostření se jeho délka nemění

Jak si vede objektiv papírově

 Typ: B001-bajonet Nikon

B001

Ohnisková vzdálenost

10-24 mm (ekvivalent 16-35 mm pro kinofilm)

Maximální otvor clony

F/3,5-4,5

Obrazový úhel

108o45´60o22´

Konstrukce objektivu

9/12

Počet lamel clony

7

Nejvyšší clonové číslo

22

Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

0,24 m

Maximální poměr zvětšení snímku

1:5,13 (při 24 mm)

Průměr filtru

77 mm

Délka

86,5 mm (3,4“)

Průměr

83,2 mm (3,28“)

Váha

400 g

Sluneční clona

AB001

Objektiv bude dostupný pro Nikon, Canon, Pentax i Sony bajonet.

Nejbližší konkurenti - porovnání bez nároku na úplnost

Objektiv Světelnost cca cena k 30.11.2008
Tamron 10-24 3,5 - 4,5 10.490,-
Tamron 11-18 (doprodej) 4,5 - 5,6 9.990,-
Sigma 10-20 4,0 - 5,6 13.600,-
Sigma 12-24 (pro plnoformát) 4,5 - 5,6 19.300,-
Tokina AT-X 10-17 (rybí oko) 3,5 - 4,5 14.490,-
Tokina AT-X 11-16 2,8 11.900,-
Tokina AT-X 12-24 4 12.990,-
Nikkor 12-24 4 28.590,-
Canon EF-S 10-22 3,5 - 4,5 19.790,-
Pentax DA 10-17 (rybí oko) 3,5 - 4,5 11.190,-
Pentax DA 12-24 4 18.390,-

Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že cenově je na tom Tamron velmi dobře již při svém uvedení na trh se světelností v lepším průměru. Zároveň se jedná o objektiv s největším rozsahem ohniskových vzdáleností v dané kategorii.

Vybalujeme

Objektiv obdržíte v nové Tamroní krabičce stříbrné barvy vyplněné tuhým kartonem včetně vykrajované sluneční clony, přední a zadní krytky na objektiv (tu zadní si kupte náhradní od Nikonů, protože originál lze nasadit jednom v jediné poloze a pokud chvátáte, je její nalezení o nervy). V balení obdržíte samozřejmě i záruční list a jak je u Tamronů dobrým (a ve srovnání s konkurenty téměř ojedinělým) zvykem, i český návod k použití.

Konstrukce a vnější vzhled objektivu

Moc ovládacích prvků na objektivu nenajdete - prstenec pro ruční ostření, změnu ohniskové vzdálenosti a přepínač mezi ručním a automatickým ostřením. Vnější provedení objektivu je plastové, bajonet je kovový. Prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti (širší blíže k objektivu) je pogumovaný a k pootočení mezi krajními rozsahy je cca 90 stupňů. Jeho chod je přiměřeně tuhý se zvyšujícím se odporem směrem k vyšším ohniskům. Při změně ohniskové vzdálenosti mění objektiv nepatrně svoji délku - nejvíce zasunutý je na cca 13-15mm, pri nastavení na 10 mm je vysunutí cca 3mm a při ohnisku 20 mm necelý jeden centimetr. Přibližně stejný úhel otočení se týká i zaostřovacího prstence. Jeho odpor je tak akorát, otáčení naprosto plynulé a ruční zaostření vzhledem k rozsahu otáčení je dostatečně přesné. Při ručním ostření nezapomeňte přesunout přepínač na objektivu do polohy "MF" - v poloze AF je otáčení přes odpor možné též, ale v návodu je upozornění, že touto manipulací by bylo možné poškodit mechanismus objektivu. Při ostření se přední příruba objektivu neotáčí a umožňuje tak pohodlnou práci s filtry - též délka objektivu se při ostření nemění. Co se ovšem při automatickém ostření otáčí, je zaostřovací prstenec. Není to tedy typ objektivu Nikon AF-S, který umožňuje v nastavení na automatické ostření následnou ruční korekci (tedy teoreticky ano, ale nedoporučuji používat - viz návod k obsluze). Otáčení prstence mi při fotografování nijak nevadilo, protože při klasickém držení fotoaparátu na něm nebudete mít prsty. Dobrou zprávou je, že objektiv má vlastní zaostřovací motorek a tak jej mohou využít i majitelé Nikonů, jejichž miláček není vybaven ostřícím motorkem (např. D40, D40x apod.).

Fotíme

Automatické ostření

Rychlost ostření: objektiv je schopen zaostřit již od 24 cm - přeostření z 24 cm na "nekonečno" trvá necelou sekundu - což je samozřejmě extrém - jednak to není objektiv na makro a za druhé nebudete mezi krajními mezemi zaostření pendlovat. Při běžném focení je dle mého názoru objektiv naprosto dostatečně rychlý a rozhodně mne nikdy nezdržoval. Rovněž hlučnost objektivu při ostření vás nijak nezaujme.

Testovací snímky

Nikon D300, automatické vyvážení bílé, RAW s převodem do JPG přes NX2 do nejvyšší kvality bez doostření, na fotoaparátu nastaveno automatické ostření, centrální ostřící bod, bez úprav. Pokud se nejedná o výřezy, získáte na kliknutí originální snímek, ze kterého můžete získat kompletní EXIF data. Ještě jednou opakuji: doostřování ve fotoaparátu na výchozí hodnotě, tj. 0, při převodu z NX vypnuto doostřování při převodu do JPG!

  10 mm 18 mm 24 mm
3,5 * Na 18 mm byla nejnižší clona dle exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba)
4
5,6
8
11
16
22
Střed - 100% výřez
  10 mm 18 mm 24 mm
3,5 * Na 18 mm byla nejnižší clona dle exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba)
4*
5,6
8
11
16
22

Levý okraj - 100% výřez

  10 mm 18 mm 24 mm

3,5

* Na 18 mm byla nejnižší clona dle exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba)
4
5,6
8
11
16
22

Můj závěr ke kresbě objektivu

Než budete číst dál, uvědomte si, kolik tento objektiv stojí (tj. jedná se o nejlevnější objektiv své kategorie na trhu).
Znovu musím opakovat, že snímky nejsou žádným způsobem doostřované. Objektiv vykazuje nejlepší kresbu na všech ohniscích ve středu na clonách 5,6 až 8, na okrajích 8 až 11. Snímky na těchto clonách jsou dle mého názoru po mírném doostření dostačující i pro velkoformátové fotografie. Výřezy uvedené výše odpovídají velikosti fotografie cca 60 x 90cm! Ale na profesionální fotografování architektury tento objektiv přece jenom nebude, což ovšem v této cenové kategorii a fotoaparátům, pro které je tento objektiv určen, nikdo nečeká.

Vinětace
  10 mm 18 mm 24 mm

3,5

Od nejnižší po nejvyšší:
24 mm f16
24 mm f4,5
18 mm f8
18 mm f5,6
24 mm f8
24 mm f11
24 mm f5,6
18 mm f4,2
18 mm f11
18 mm f16
10 mm f11
10 mm f4
10 mm f8
10 mm f5,6
10 mm f16
10 mm f3,5
Pro porovnání byl použit
datový objem snímků
jpg pořízených za stejných
podmínek.
4
5,6
8
11
16

Vinětace je jako vždy patrná nejvíce na nejširším ohnisku, což v tomto případě platí na 100% a měla by klesat se vzrůstajícím clonovým číslem. Je ovšem zajímavé, že nejmenší vinětaci docílíte na ohnisku 24 mm a clonu 16 a hned v závěsu na clonu 4,5, zatímco na 10 mm docílíte na cloně 16 druhého nejhoršího výsledku. Jak vidět, velký rozsah ohniskových vzdáleností objektivu nám zavedené zákonitosti trochu narušil. Konec teorie, v reálu asi nebudete fotit šedivé plochy - na ohnisku 10 mm a cloně 3,5 bude vinětace patrná asi na všech fotografiích (mimo nočních), na clonách 5,6 a 8 bude patrná pouze v souvislých plochách. Na 18 mm a 24 mm ji považuji na všech clonách pro běžné focení za zanedbatelnou.

U širokoúhlých objektivů vždy vyvstává otázka použití polarizačních filtrů - v případě tohoto objektivu způsobil normální filtr vinětaci v rozích obrazu, která zmizela na cca 11 mm. Pokud byste chtěli používat filtr i na 10 mm ohnisku, bylo by třeba použít "slim" verzi filtru (vzhledem k průměru filtru 77mm nebude pořízení filtru nejlevnější záležitostí). U širokoúhlých objektivů je z principu polarizačního filtru jeho použití diskutabilní, protože efekt filtru se nemusí projevit na celém snímku stejně.

Ukázka použití klasického
polarizačního filtru na ohnisku
10 mm.

Odolnost na protisvětlo - "prasátka" a aberace
Aberaci, která by stála za řeč či vyžadovala odstraňování v editoru, se mi prakticky nepodařilo objevit ani na nejnižších clonách a nejširším ohnisku. Zde dávám objektivu jedničku, stejně jako za odolnost v protisvětle - fotil jsem přímo do podzimního slunce a zkoušel umisťovat slunce do středu, mimo střed i těsně mimo okraj záběru. Výsledky si můžete prohlédnout níže a udělat si úsudek sami. Co mám zkušenost, tak i mnohé profi objektivy si v těchto situacích vedou hůře. Podobně dobře si vedou dle mých zkušeností i ostatní Tamron objektivy z poslední produkce.

 
 
 
A na závěr pár běžných snímků


10 mm, 1/320s, f8


10 mm/ 1/320s, f9

24 mm, 1/250s, f8


10 mm, 1/200s, f7,1


24 mm, 1/200s, f7,1

24 mm, 1/250s, f8


10 mm, 1/200, f7,1


10 mm, 1/80, f10

10 mm, 1/160s, f6,3


10 mm, 1/100s, f5


10 mm, 1/100s, f5

10 mm, 1/80s, f4,5


24 mm, 1/800s, f4,5


24 mm, 1/500s, f5,6

24 mm, 1/250s, f8


24 mm, 1/160s, f11


24 mm, 1/80s, f16

24 mm, 1/40s, f22
Porovnání rozsahu ohniskových
vzdáleností - na ultraširokoúhlý
objektiv úctihodný rozsah, že?

10 mm----------------------

----------------------24 mm

Ve svém hodnocení jsem se vyhnul zkreslení - nejedná se o portrétní sklo, ani o objektiv na ofocování dokumentů. Zkreslení samozřejmě má a můžete jej posoudit z pořízených snímků. Navíc s ním, zvláště na ohnisku 10mm, v této cenové kategorii (a i vyšší), musíte počítat. Dovedu si jej velmi dobře představit v roli reportážního objektivu nebo pro fotografování ve velmi stísněných prostorách nebo pro snímky s nezvyklou kompozicí, kde zkreslení obrazu není na závadu nebo je přímo tvůrčím záměrem a nechcete používat objektiv typu rybí oko. Předpokládám, že objektivu se dostane (až se objeví ve více testech), velice různorodého ohodnocení podle toho, s jakým objektivem bude srovnáván a na co bude autor testu dávat důraz. Tak či tak, za svou cenu práci jistě odvede. Časem se někde objeví i porovnání s Tokinou 11-16 nebo Sigmou 10-20. A pokud budete mít skutečně vysoké nároky, pořiďte si  Nikkor 14-24 s D700 nebo D3x - budete mít jistotu, že nic lepšího od Nikonů na trhu není :)

Závěr
+ cena
+ součástí balení je sluneční clona
+ váha, rozměry
+ odolnost na protisvětlo, aberace
+ kovový bajonet, na první pohled solidní provedení
+ přijatelně rychlé ostření

- kresba na samých okrajích obrazového pole

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :)

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz