Test Sigma 14 mm f/1.8
DG ART HSM |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 30.9.2019 Zatím jsem měl možnost testovat 3 objektivy Sigma z řady ART: Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art, Sigma 24-70 F/2,8 DG OS HSM ART a Sigma 135 mm F/1,8 DG HSM ART. Objektiv jsem si na týden vypůjčil na expedici na norské Lofoty, takže se nejednalo o ten typ testu, který jsem zvyklý dělat pravidelně a byl to pouze takový test v terénu. Takže bude tentokrát skutečně kratší. Všeobecně: Objektivů této světelnosti a ohniskové vzdálenosti na trhu moc není. Respektive jsem nenašel žádný. Bez nároku na úplnost přehledu a bez objektivů pro "bezzrcadlovky":
Jak vidno, je to jediný objektiv s pevným ohniskem pro FF snímače v rozsahu ohnisek od 10 do 15 mm, který má světelnosti 1.8. Cenou (a jistě i kvalitou - nevím) vede Zeiss Milvus, který má pouze ruční ostření (Samyang a IRIX též) a problém tabulky je i v tom, že ne všechny objektivy jsou dostupné pro Nikon, Canon a Sony, abychom vyjmenovali alespoň ty největší FF hráče na trhu. Sigma jednoznačně vede nejen svou světelností a celkem pochopitelně právě z toho důvodu i svou hmotností - je to opravu bytelně udělaný objektiv, kterým můžete někoho i zabít :) Samozřejmě existují alternativy u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností - např. Tarmon 15-30/2,8 nebo Nikon 14-24/2,8 apod. Cena Technické parametry
Objektiv jsem si vypůjčil u půjčovny fototechniky - p. Viktor Šulc. Pokud váháte, jakou fotografickou výbavu si zakoupit, můžete si ji dopředu vyzkoušet - ale hlavně, pokud určitou fotovýbavu potřebujete pouze občas - jako já v tomto případě, můžete si ji výhodně jenom vypůjčit. Vyjde to levněji než kupovat něco, co vám bude ležet po zbytek roku ve skříni.
Objektiv je skutečně macek, ostatně kdo má zkušenost s Nikkorem 14-24/2.8 nebo Tamron 15-30/2.8, ví, o čem mluvím. Vypouklá přední čočka, stejně jako u dvou výše zmíněných objektivů, vylučuje nasazení normálního filtru, v úvahu připadají pouze filtry deskové se speciálním držákem a vězte, že takový filtr a držák není levná záležitost. Chod ostřícího prstence je krásně plynulý - pokud si myslíte, že u tohoto ohniska je to prakticky jedno, tak clona 1.8 vás brzy vyvede z omylu. Objektiv má pouze jeden přepínač mezi automatickým a ručním ostřením. Na Z7 fungovalo ostření velmi přesně a tiše. Pokud se týká Nikon fotoaparátů, objektiv s tímto bajonetem je vybaven elektromagnetickým ovládáním clony a bude fungovat bezchybně na D5, D4S, Df, D810, D810A, D750, D610, D500, D7200, D7100, D5500,D5300, D5200, D5100, D5000, D3400, D3300, D3200, D3100, Z6, Z7, u fotoaparátů D4, D3X, D3S, D3, D800, D800E, D700, D600, D300S, D300, D7000 je třeba nahrát do objektivu nejnovější firmware, pokud tam již není. Závěr: solidní výroba, působí velmi bytelným dojmem a vše chodí jak má.
Fotoaparát Nikon Z7 + FTZ redukce, formát NEF, automatické ostření, priorita clony, převod do nejvyšší kvality JPG, bez doostřování - stativ. Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 180 x 120 cm!!!
Závěr: Většina snímků, které jsem pořídil, byla v pořádku, ale tak 5% má problém. S takovým chováním objektivu jsem se zatím nikdy nesetkal.
Bokeh - no, portrétní objektiv to samozřejmě není.
Vždy bude záležet na použité cloně, zaostřené vzdálenosti a členitosti pozadí (popředí). Nenadchne ani neurazí a u této kategorie objektivu to není zrovna ta nejdůležitější vlastnost. Závěr: Nemá asi smysl řešit. OK.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. U VŠECH snímků publikovaných v této části testu bylo automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D VYPNUTO:
Závěr: Vynikající výsledek, aberace vás trápit u tohoto objektivu skutečně nebude.
Tento objektiv používají fotografové nejen pro snímky noční oblohy a polární záře, ale také krajin. Tak pro ty mám dobrou zprávu - objektiv má nejen zcela zanedbatelnou aberaci, ale je také výjimečně odolný proti "prasátkům" = odleskům:
Závěr: U této konstrukce (vypouklá přední čočka) je toto výsledek silně nadstandardní - skoro by se chtělo říci, že objektiv má raději slunce přímo v záběru než těsně mimo něj.
Je tam a pokud není žádoucí, budete muset v editoru provést korekci. Na grafu to sice vypadá hrozivě, ale na reálných fotografiích to moc znát není, pokud nemáte zrovna svislice na okraji obrazu: Závěr: Je tam, což je u této kategorie objektivu celkem obvyklé.
Test jsem nedělal, půjčil jsem si jej zde: Pokud je pro vás vinětace problém, používejte vyšší clonová čísla, protože na cloně 1.8 i 2.0 je vinětace dost výrazná.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, Nikon Z7 + FTZ redukce, formát RAW, zpracování v NX-D s automatickým potlačením aberace, převod do JPG 90% kvalita. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG. Moc jich není, objektiv jsem používal pouze krátce:
Klady + velmi dobře zvládnutá aberace
Zápory - komplikované použití filtrů (deskové + držák = drahé) - občasné projevy lokální neostrosti v obraze i při vyšších clonách, které si nedokážu vysvětlit. Nejsem první, kdo se s tím setkal (viz odkaz výše), ale většina recenzí se o tomto chování objektivu nezmiňuje - takže buď je to záležitost jen některých kusů nebo je to vlastnost všech kusů a pouze si toho recenzenti nevšimli.
Objektiv není žádná novinka - ohlášen byl v březnu 2017 a tak testů (i podrobnějších) na tento objektiv najdete dostatek jak v češtině, tak na zahraničních www.
https://photographylife.com/reviews/sigma-14mm-f-1-8-dg-hsm-art https://www.fotoaparat.cz/clanek/2312/test-sigma-14mm-f-1-8-dg-hsm-art/ https://www.fotoradce.cz/recenze-sigma-14mm-f-1-8-art https://www.imaging-resource.com/lenses/sigma/14mm-f1.8-dg-hsm-art/review/ http://www.andrearizzi.it/test-sigma-14mm-f-1-8-art-3/ https://www.opticallimits.com/canon_eos_ff/1025-sigma14f18art
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|