Sigma 16 mm F/1.4 DC DN Contemporary
vs.
Viltrox AF 13 mm F/1.4

 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Galerie snímků objektivů s bajonetem Z také zde
Všechny dosavadní testy objektivů zde

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

18.5.2023
Nikon last roadmap

Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z"

Když jsem testoval v roce 2021 objektiv Viltrox AF 23/1.4 Z, nikdo netušil, že Nikon umožní oficiálně ještě jiným výrobcům vyrábět objektivy pro bajonet Z. Jako první se do toho pustila firma Tamron a vyrobila pro Nikon objektivy Nikkor 17-28/2.8 a 28-75/2.8 a dovolila Tamronu dokonce i jeden vlastní objetiv - Tamron 70-300/4.5-6.3. Společnou vlastností těchto objektivů je proměnlivá ohnisková vzdálenost a jsou určené pro plnoformátové snímače. Na APS-C (DX) snímačích jdou samozřejmě použít také, ale objektivy pro DX snímače bývají přece jenom menší a lehčí při stejné světelnosti.

Fotografové ovšem naříkali, pro pro Z DX snímače nejsou k dispozici DX objektivy s pevným ohniskem a vysokou světelností - a navíc za přijatelné peníze. Zatímco firma Viltrox, která je u nás asi mezi třetími výrobci objektivů pro Z momentálně nejvíce známá, asi oficiální požehnání pro své objektivy nedostala, tak vývoj těchto objektivů ohlásila v roce 2022 Sigma a jistě k tomu dostala od Nikonu oficiální požehnání a jistě i nějaké know-how:). Nikon má delší dobu v plánu dát na trh pouze jediný objektiv s pevným ohniskem pro DX snímače: Nikkor 24 mm. Ovšem nikdo dnes netuší kdy a nejsou známy ani parametry či cena objektivu. Takže k datu tohoto testu vypadá situace s pevnými skly na DX na českém trhu následovně (ceny objektivů k datu 7.5.2023):

Sigma

Viltrox

Jak můžete vidět, přesně se objektivy překrývají pouze v jedné ohniskové vzdálenosti a to 56 mm. Zbylá ohniska jsou mírně odlišná. Zatímco rozdíl mezi 33 a 30 mm nebude významný, rozdíl mezi 13 a 16 mm již bude znát. Viltrox má v řadě navíc ještě 23 mm. Všem objektivům je společná světelnost 1.4 a automatické ostření. Úhel záběru DX objektivů je nutné přepočítat na ekvivalent plnoformátových snímačů, a tak pro snazší orientaci dostaneme následující tabulku:

DX FX DX FX DX FX DX FX DX FX DX FX
13 19.5 16 24 23 34.5 30 45 33 49,5 56 84

Jak vidno, po přepočtu úhlu záběru zde máme rozsah ohniskových vzdáleností od cca 20 mm do 85 mm s vysokou světelností - a to věru není špatné. Ani ceny objektivů nejsou nijak přehnané - vše je v rozsahu od 8 do 13 tisíc Kč a srovnatelné ohniskové vzdálenosti obou výrobců se od sebe moc neliší - snad podstatný rozdíl je pouze u ohniskové vzdálenosti 56 mm. Hloubka ostrosti bude samozřejmě odpovídat ohniskové vzdálenosti napsané na objektivu. Proto bude vždy hloubka ostrosti objektivu s ohniskovou vzdáleností 85 pro plnoformátový snímač na stejném clonovém čísle menší než u objektivu 56 mm s přepočteným úhlem záběru na 85 mm na DX snímači - hloubka ostrosti se velikostí snímače nemění stejně, jako se nemění výřezem snímku v editoru.

Jistě jste si všimli, že u objektivů Sigma se nejedná o objektivy z řady ART, ale všechny mají světelnost 1.4 a také se nejedná v pravém slova smyslu o žádné novinky, některé se vyrábí se již léta s bajonetm pro Canon, Fuji, Sony, Olympus a Viltrox na jiné bajonety také není úplná novinka. Nikon pro svá DX zetka žádné objektivy s pevným ohniskem, natož s touto světelností, nemá a podle informací k datu psaní tohoto příspěvku ani nechystá s výjimkou objektivu 24 mm - tato ohnisková vzdálenost jistě nechybí mezi objektivy Sigma náhodou. Volba mezi výrobci (Viltrox, Sigma) bude tak záviset na mechanických a optických vlastnostech objektivů více, než na jejich ceně. Test Viltrox AF 23/1.4 Z jsem již zveřejnil, takže zbývá porovnat zbytek :)

V tomto testu se tedy zaměřím na přímé porovnání objektivů Sigma 16/1.4 a Viltrox 13/1.4. Po přepočtení úhlu záběru na plnoformátové snímače je to tedy porovnání 24 mm proti 19.5 mm - ano, není to úplně zanedbatelný rozdíl. Těch 24 mm je taková klasika, ohniska pod 24 mm bývají již často označována za ultra-širokoúhlá. Nicméně cena je u obou objektivů prakticky dnes stejná.

Ačkoliv se jedná "pouze" o 3 mm, rozdíl ohniskových vzdáleností určitě není nevýznamný:

 Technické parametry

 

Parametr/Objektiv

Sigma 16 mm F/1.4 DC DN Contemporary

Viltrox AF 13 mm F/1.4

Bajonet

Nikon Z Nikon Z

Pro formát snímače

APS-C APS-C

Ohnisková vzdálenost

16 mm (FX 24 mm) 13 mm (FX 19.5 mm)

Maximální světelnost

1.4 1.4

Úhel pohledu (diagonální)

83.2° 94.06°

Minimální zaostřovací vzdálenost

25 cm 22 cm

Průměr filtru

67 mm 67 mm

Maximální průměr

72.2 mm 74 mm

Délka

94.3 mm 90 mm

Hmotnost

420 g 455

Lamely clony

9 9

Minimální světelnost

16 16

Členů/skupin

16/13 14/11

Ostření

automatické/manuální automatické/manuální

Max. poměr zvětšení

1:9.9 1:10

Standardní příslušenství

přední, zadní krytka, clona LH716-01 přední, zadní krytka, clona, pytlík se zdrhovadlem
Stabilizace v objektivu Ne Ne
Délka záruky - roky 4 2
Cena 05/2023 12.990,- Kč 12.600,- Kč

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Technický průřez čočkami necháme stranou, stejně moc neřekne a hlavně se na stránkách výrobců opravdu špatně hledá, pokud tam vůbec je. Ovládacích prvků je poskrovnu - na objektivu Sigma pouze prstenec pro ruční ostření (v obou případech je samozřejmě elektronické), na objektivu Viltrox najdete ještě ovládání clony (plynulé) - ruční změna se z objektivu přenese do fotoaparátu a pokud nastavíte clonový kroužek na polohu "A", můžete měnit clonové číslo z fotoaparátu. Clonový prstenec má pouze jemnou zarážku mezi nastavením na automatiku a ruční volbu clonových čísel - samotná volba clonových čísel je již naprosto plynulá bez zarážek. Při manipulaci s objektivem se vám může stát, že posunete clonový kroužek z režimu A na ruční volbu nechtěně - mohl tam být větší odpor.

Sigma působí mnohem plastikovějším dojmem a to včetně sluneční clony. Viltrox je poctivější kov včetně sluneční clony. Oba objektivy mají u bajonetu těsnící kroužek, u Viltroxu je v hezké modré barvě - u provedení objektivu pro jiné bajonety Viltrox těsnící kroužek nemá :)

Viltrox má u bajonetu USB port, kterým je možné aktualizovat firmware objektivu, pokud by to bylo třeba např. po aktualizaci firmware fotoaparátu - nový firmware najdete na stránkách výrobce zde, v každém případě nebude potřebovat pro případnou aktualizaci firmware USB-dock - a to je dobrá zpráva. Stáhnete firmware (ZIP soubor), připojíte objektiv k PC USB kabelem, ve správci zařízení zvolíte zobrazený objektiv a nakopírujete do něj soubor .DAT.

K oběma objektivům obdržíte při nákupu sluneční clonu a samozřejmě i přední a zadní krytku.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Sigma 16/1.4 Viltrox 13/1.4

Tak podle MTF křivek lze usoudit, že ostrost Viltroxu by měla být vyšší - uvidíme.

Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak:

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon NX-Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.

U obou objektivů bylo zapnuta při převodu do JPG automatická korekce zkreslení, protože u Sigmy nejde vypnout (u Viltroxu vypnout jde). Pro jistotu připomínám, že u všech snímků, není-li uvedeno v tomto testu jinak, je VYPNUTÁ automatická korekce aberace.

Vzhledem k rozdílným ohniskovým vzdálenostem jsou výřezy obsahově identické, ale u Viltroxu se nacházejí blíže ke středu obrazu, což je pochopitelné, aby bylo možné porovnání - v tomto případě na ohnisku, které je oběma objektivům společné - 16 mm.

Sigma 16 mm/Viltrox 13 mm (výřez 16 mm)
Viltrox

Sigma

f   Levý horní roh Střed Pravý dolní roh
1.4
S
1.4
V
1.8
S
1.8
V
2.8
S
2.8
V
4
S
4
V
5.6
S
5.6
V
8
S
8
V
11
S
11
V
16
S
16
V


U všech výřezů jsou automaticky upraveny úrovně, aby bylo možné v rozích posoudit ostrost, protože výřezy z rohů by byly vlivem vinětace příliš tmavé. Originální snímky jsou bez úprav, žádná korekce vinětace ani aberace.

Následující výřezy jsou pořízeny bez automatických úprav úrovní ze snímků na clonovém čísle 8:

Viltrox

Sigma

Z výřezů je patrné, že Sigma má trochu lepší přenos kontrastu, ale rozdíl je  velmi malý.

I když nemají oba objektivy shodnou ohniskovou vzdálenost, je zřetelně patrné, že ostrost Sigmy je, zvláště v okrajových částech snímků, lepší. Sigma ovšem tuto ostrost částečně zaplatila zvýšenou laterální aberací, která je patrná na všech clonových číslech. Viltrox je v porovnání ostrosti trochu zvýhodněn, protože "odběr vzorků" proběhl dále od kraje snímku, než u objektivu Sigma.

I u snímků zaostřených na kratší vzdálenost je Sigma viditelně ostřejší:

Závěr: Z hlediska ostrosti obrazu, zvláště mimo střed, má náskok Sigma a je rovněž  mírně lepší v přenosu kontrastu. Ve středové části snímku drží Viltrox se Sigmou krok statečně, ale přece jenom trochu ztrácí. U fotografií je rozdíl v ostrosti obou objektivů (zvláště v okrajových částech obrazu), zřetelně patrný - u natáčení videa by tomu tak být nemuselo.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace.

Toto je trochu problematické porovnání, protože hodně záleží na tom, na jakou vzdálenost bylo zaostřeno a objektivy mají rozdílné ohniskové vzdálenosti. Takto vypadá rozostřené pozadí při zaostření na 3 metry:

Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.

Ačkoliv jsou oba snímky zaostřeny na stejné místo (reklamní válec na pravé straně snímku), je pozadí u Viltroxu vykreslené daleko ostřeji než u Sigmy. Druhá dvojice je již zaostřena na cca 1.5 metru a tam již rozdíl není tak velký. Na následujících snímcích si můžete všimnout, že Sigma má sklon zvýrazňovat u neostrých částí obrazu jejich obrysy. To je zvláště patrné na blízkém neostrém pozadí.

 

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: U Sigmy vzhledem k její delší ohniskové vzdálenosti docílíte rozmazaného pozadí většinou snáze než u Viltroxu, ale blízké neostré pozadí je při zaostření na kratší vzdálenost podáno více nervózně než u Viltroxu.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.

BEZ KOREKCE aberace - v programu Studio NX vypnuta korekce aberace

Odstranění aberace - Sigma
v programu Nikon Studio NX
(Axial Color Aberation na 100)

Takové "štěstí v neštěstí" je, že Sigma má sklon k ostrému zobrazení neostrých částí obrazu a tak i v neostrých částech snímku lze aberaci v editoru poměrně dobře odstranit.

Závěr:  Je až neuvěřitelné, jak malou má Viltrox na své ohniskové vzdálenosti aberaci. Sigma má citelně vyšší a se zvyšujícím se clonovým číslem se jí nechce moc ochotně mizet. Naštěstí jde dobře odstranit, ale přesto se mi zdá, jako kdyby snímky se Sigmou byly takové mírně narůžovělé - nebo je to tím, že má Sigma teplejší podání barev? Čert ví.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Minimální zaostřovací vzdálenost je u Sigmy 25 cm, u Viltroxu 23 cm - co se jeví jako nevýznamné v centimetrech, jeví se být docela podstatné v reálných podmínkách, ačkoliv mají papírově prakticky stejný poměr zvětšení:

Viltrox:

Sigma:

Závěr: Nejsou to makroobjektivy, nicméně větší přiblížení se někdy hodí.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Rychlost: při fotografování jsem nepoznal mezi objektivy žádný rozdíl, což při jejich ohniskových vzdálenostech a krátkému chodu ostřících motorů není nic divného.

Hlučnost: Nevidím podstatného rozdílu.

Přesnost: ani u jednoho objektivu žádný problém.

 

Je překvapivé, jak Viltrox při své ohniskové vzdálenosti velmi málo "dýchá", tj. zcela neznatelně mění úhel záběru při změně zaostřené vzdálenosti.

Závěr: Rychlost ostření vás ani u jednoho objektivu trápit nebude.

 Stabilizace

Objektivy žádnou nemají - což je škoda, protože Z DX bezzrcadlovky Nikon nemají stabilizaci snímače.

Závěr: Není co řešit - buď udržíte čas z ruky nebo holt stativ (nebo použijete Z7,8,9 v DX režimu :) A pro natáčení videa si můžete pořídit gimball či jinou stabilizační pomůcku.

 Odolnost na protisvětlo

 

Téměř zákonitě - jakmile si půjčím objektivy na testování, tak je v nejlepším případě zataženo nebo prší. V tomto případě bylo pouze zataženo, takže se s testováním musím přesunout do ateliéru a vyrobit si sluníčko uměle. Následující snímky jsou pořízeny na clonové číslo 14:

 

 

Konečně druhý den večer trocha slunce, clonové číslo 16 (vlevo Viltrox, vpravo Sigma)

 

 

 

 

Méně "prasátek" dělá Sigma. V plném rozlišení najdete snímky v galerii na konci testu.

Závěr: Trochu lepší antireflexní úpravu čoček má Sigma, ale je také pravda, že čím kratší ohnisková vzdálenost, tím se reflexy zvládají hůře.

 Zkreslení

Vlevo Viltrox, vpravo Sigma.

U Sigmy nejde v programu Nikon NX Studio vypnout, takže snímek ze Sigmy je již po korekcích. U Viltroxu jde sice vypnout a zapnout, ale po zapnutí korekce se zkreslení ještě zhorší, takže snímek z Viltroxu je bez korekce - alespoň to program tvrdí. Ale tím bych se vůbec netrápil, v jiném editoru je možné ji lehce korigovat. Více by možná někomu mohla vadit u videa, ale i tam nějaká možnost korekce jistě bude, je-li to třeba.

Závěr: Velmi dobré výsledky u obou.

 Vinětace

Oba snímky zdi v sekci "Zkreslení" jsou s vypnutou korekcí vinětace a je vidět, že Viltrox má vinětaci výraznější. Sigma je na tom lépe, ale u delších ohniskových vzdáleností se vždy koriguje ve výrobě snáze.

Závěr: Neřešit, bude-li třeba, odstranit :)

 Konvertor

Nelze použít ani u jednoho objektivu, také to asi nemá smysl.

 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z9 v režimu DX, zpracování v Nikon Studio NX.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.

Oba objektivy dohromady
 
   

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu

 

Když jsem hodnotil objektiv Sigma/Viltrox 56/1.4, zaměřil jsem se hlavně (vlastně pouze) na oblast fotografování, nikoliv videa. Ale objektivy s takto krátkou ohniskovou vzdáleností jsou pro natáčení různých vlogů přímo stvořené, protože umožňují natáčení sama sebe bez toho, abyste museli mít dvoumetrové ruce - u Viltroxu můžete mít kratší.

 

Pokud natáčíte různé vlogy, bude vám asi ohnisko 13 mm vyhovovat více, zvláště, pokud použijete elektronickou stabilizaci, která obraz ořízne (ať již ve fotoparátu nebo v postprodukci). Ano, zkreslení v okrajových částech obrazu je u 13 (21) mm určitě větší než u 16 mm (24), ale s tím je třeba počítat. Pokud použijete jinou stabilizační pomůcku (třeba gimball nebo stativ), nebude elektronická stabilizace ve většině případů potřeba, takže tento argument ztratí smysl. Ale řada "vlogerů" a "youtuberů" chce natáčet dynamicky a potom se širší úhel záběru hodí. V kvalitě záběrů (ostrost) nebude při natáčení videa mezi těmito dvěma objektivy vidět rozdíl, na rozlišení 3840*2160 (4K) stačí oba s velkou rezervou.

 

Viltrox byl v tomto případě pro mne příjemným překvapením - po testech Sigma/Viltrox 56/1.4 a Viltrox 23/1.4.

 

Kdybych se měl rozhodovat já, tak si asi na natáčení videa vezmu Viltrox a na fotografování Sigmu. Pro snímky noční oblohy by měl mít výhodu Viltrox, má menší koma v okrajových částech snímku.

 

Nic vám nebrání si objektivy půjčit na vyzkoušení. Když si je posléze zakoupíte, neplatíte půjčovné - www.fotori.cz.

 

 

Pro video doporučuji shlédnout např.: https://www.youtube.com/watch?v=qYrvmg3RVTk (Viltrox) a další videa jistě najdete sami.
A pokud natáčíte video, nezapomeňte na nový Nikon Z DX 12-28 mm f/3,5-5,6 PZ VR - sice to není pevné sklo, nemá světelnost 1.4, ale začíná na velmi pěkných 12 mm a v přepočtu úhlu záběru na plný formát s ním pokryjete rozsah ohniskových vzdáleností 18-42 mm.

 

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz