Vím,
že na těchto stránkách jste připraveni vídat většinou informace k objektivům
a zrcadlovkám systému Nikon. Neodolal jsem ovšem nabídce či možnosti
vyzkoušet si v praxi objektiv, jehož obvyklá cena začíná na 220.000,- Kč s
DPH (v ČR je v současné době k dostání pár zcela nových kusů těchto
objektivů za cenu 99.990,- Kč). Zatímco za bezmála čtvrt milionu si tento
objektiv zakoupí pouze profesionál, za cenu mírně pod sto tisíc se stává již
dostupným i movitějším amatérským fotografům pro sportovní snímky nebo lovy
beze zbraní. Již z principu 4/3 systému snímače, ke kterému se nedávno
připojili i někteří jiní výrobci objektivů, vyplývá, že skutečná ohnisková
vzdálenost je 600mm. Máme zde tedy objektiv se světelností 2,8 na 600 mm!
Jako tělo k tomuto objektivu jsem si vybral nejnovější Olympus E330 - i když
vím, že rozměrově i parametry by tomuto kousku více slušela E1, ovšem tu již
znám. Již při přebírání této sady se neubráníte úsměvu - krabička s
fotoaparátem vypadá u k rabice
s objektivem pouze jako drobné příslušenství - a to jak váhou, tak rozměry.
Otevírám krabici o rozměrech 45x27x30 cm. Uvnitř mimo obvyklého
příslušenství (jako návod k použití ve více jazycích - čeština je na prvním
místě!, záručního listu a servisní karty) naleznete samotný objektiv ve
speciálním pouzdře - ono to vlastně není pouzdro, je to takový malý batoh,
protože objektiv o váze 3,3 kg není žádný drobeček. K tomuto batohu
dostáváte také jeden řemen pro nošení přes rameno - ale přes rameno bych jej
skutečně trvale nosit nechtěl - kdyby k tomuto "pouzdru" udělal Olympus dva
řemeny, aby se skutečně dal nosit jako batoh, bylo by to určitě lepší.
Najdete zde ještě jeden řemen, který se tentokrát připevňuje přímo k
objektivu - představa, že byste tento objektiv nosili na řemínku fotoaparátu
je dost neskutečná. Takto nosíte objektiv s fotoaparátem, což je vzhledem k
jeho váze jediná možnost - mimochodem -
vstupní čočka tohoto objektivu má
průměr závitu pro filtr 112 mm, průměr objektivu je 127 mm! Z toho vyplývá i
několik dalších vlastností této kategorie objektivů:
Filtry
Vzhledem k výše zmíněnému průměru vstupní čočky objektivu 112 mm se asi
nepředpokládá použití standardních filtrů (nevím, zda jdou vůbec normálně
zakoupit) a tak je objektiv vybaven
zasouvacími filtry, které se vkládají
hned za bajonetové uchycení. Firma Olympus byla v tomto případě rozumná a
tak přibalila některé filtry rovnou - jeden čirý filtr, dva šedé filtry s
různou hustotou (zajímavé) a polarizační filtr s vlastním držákem, který
umožňuje jeho otáčení. Toto řešení má své výhody - levnější filtry - jejich
průměr je pouze 43 mm, ale i své nevýhody - nemožnost kombinovat více filtrů
současně, zaprášení vnitřku objektivu při časné manipulaci s filtry a při
sejmutí sluneční clony
nechráněná čočka objektivu. Inu, vše má své pro a
proti.
Nasazování objektivu
Zkoušel jsem nasazovat objektiv na fotoaparát - jeho držení jednou rukou
je pro otrlé a zvolil jsem proto druhou možnost, nasadil jsem fotoaparát na
objektiv. Dodávaná sluneční clona o délce 13 cm jistě splní svůj účel - není
bajonetová, ale pouze se nasadí a zajistí šroubem a lze ji pro účely
transportu nasadit na objektiv obráceně (viz foto). Marně také bude hledat klasickou
krytku na přední čočku objektivu - místo ní je dodáván masivní navlékací
kryt s utahovací šňůrkou - mimochodem dost neskladné zařízení. Jinak je
objektiv vybaven i objímkou pro upevnění na stativ, která má dvě místa pro
uchycení - hodilo by
se určitě i více, jsou tam jistě k tomu, aby objektiv s
fotoaparátem bylo možné na stativu lépe vyvážit - má totiž silnou tendenci
padat "na čumák", což je ovšem vzhledem ke jeho konstrukci pochopitelné.
Pro zvídavé ještě pár technických parametrů: objektiv má 13 čoček v 11
skupinách, včetně 3 čoček ED, vnitřní ostření s plovoucím členem, maximální
clonu (nebo minimální, jak to kdo nazývá) 22, clona je 9ti lamelová, vnější
rozměry 127 x 285 mm a umožňuje použití telekonvertoru EC-14, minimální
zaostřovací vzdálenost je 2,4 metru. Pro rychlejší ostření je na těle
objektivu ještě třípolohový přepínač pro rychlejší zaostření v různém
rozsahu - od 6 metrů do "nekonečna", od 2,4 do 6 metrů nebo univerzální 2,4
m až "nekonečno" - tedy plný rozsah. V režimu automatického
ostření lze zablokovat již zaostřenou vzdálenost pomocí 4 tlačítek, která se
nachází před zaostřovacím prstencem.
Objektiv je nasazen, baterie
ve fotoaparátu nabita - zbývá již vybrat pouze nejtěžší stativ a vyrazit ven
- prší :). Ale až nebude, pokusím se o porovnání parametrů a první dojmy z
použití fotoaparátu E330 s tímto objektivem ve srovnání s např. Nikonem D70
a objektivem - třeba 80-200 AF-S (nejsou to zcela srovnatelné kategorie, ale
lepší něco nežli nic). A hlavně, také Vás zajímá, jak na tom bude s kresbou
na plně otevřenou clonu?
Právě vyšlo na 2 hodiny
sluníčko! Tedy lépe řečeno, občas svítí, ale alespoň neprší. Fotoaparát s
objektivem nasazen na stativu Fomei 600w (mám ještě jeden těžší a
stabilnější Manfrotto, ale chybí mi nosič) a jdu na svou oblíbenou testovací
budovu:

clona 2,8 |

clona 4 |

clona 5,6 |

clona 8 |
Pokud hledáte další
clony, tak marně. Ačkoliv jsem fotografoval se samospouští,
fotografie pořízené pod 1/200 s nejsou ostré - objektiv je v tomto
případě bez viny, chvění neustál stativ. Zkusil jsem několikrát, ale
časy kolem 1/100 sekundy již byly v obou případech (jak dům, tak
zeď), kritické i po zkrácení nohou stativu o jedno patro. Jelikož
nás ale především zajímají nižší clony, resp. plně otevřená clona,
dohodneme se, že nás to nebude mrzet. Ostatně - tento objektiv si
přece kupujeme především kvůli vysoké světelnosti a předpokládané
dobré kresbě i při plné cloně. Velikost všech snímků je 3136x2352
bodů, velikost výřezů 428x284 bodů. Po kliknutí na miniaturu si
můžete prohlédnout jejich originální velikost. |

clona 2,8 |

střed |

levý horní roh |

clona 4 |

střed |

levý horní roh |

clona 5,6 |

střed |

levý horní roh |

clona 8 |

střed |

levý horní roh |
Podmínky testování - shodné
prakticky u všech snímků: formát snímků JPG v kvalitě HQ (Olympus E330 má
ještě jednu vyšší kvalitu JPG - SHQ, kterou je ovšem - omylem - nezvolil).
ISO 100, všechny ostatní parametry ve výchozím nastavení, tj. normální,
pouze sytost snímků nastavena na "Vivid", automatická expozice s prioritou
clony, automatické vyvážení bílé barvy - ostatní údaje v EXIF u jednotlivých
snímků. U všech snímků automatické ostření, měření expozice se zvýrazněným
středem.
Kresba objektivu
Kresbu objektivu považuji za vynikající i při plně otevřené cloně, na
vyšších clonách se ostrost zvyšuje. Dá se předpokládat, že u takto
kvalitního objektivu poroste až do clony 16, na vyšších clonách bude o
trochu horší. Na cloně 2,8 je patrná slabá vinětace objektivu, která na
cloně 4 již téměř není patrná a na vyšších clonách je již nepozorovatelná.
Stejně tak případné poduškovité či soudkovité zkreslení je měřitelné snad
jen na přístrojích a speciálních testovacích obrazcích.
Aberace
 |
 |
Aberace je přesně
to, co na běžných snímcích pořízených s tímto objektivem prakticky
nelze nalézt. Pokud se o ni budete snažit - viz tento snímek, budete
si muset dát alespoň 200% zvětšení obrázku, abyste něco našli. Toto
je jeden z nejlepších výsledků, které jsem kdy viděl. |
Mechanické provedení
objektivu
Skutečně nevím, co bych mu měl vytknout. Vše jde přesně, jak má.
A nyní pár snímků "z ruky" - já vím, je to
poněkud troufalé - ohnisko 600 mm. Situaci navíc komplikuje samotné držení
této kombinace fotoaparátu s objektivem - pokud necháte nasazenou objímku
pro stativ, není držení objektivu skutečně nic pohodlného - 4 kg váhy
neudržíte u oka dlouho a klidně již vůbec ne - a na ruční ostření můžete
takřka zapomenout. Tak nejprve pár zvířátek:
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Abych časy udržel "z
ruky", je na většině snímků nastavena clona 2,8 a pouze u pár
zvolených je to clona 4. Po kliknutí na miniaturu získáte opět plné
rozlišení. Vím, že tento objektiv není zrovna "portrétní sklo", ale
přesto - lidé, co šli zrovna kolem: |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Na cloně 2,8 je na
vzdálenost cca do 20 metrů rozoostření pozadí totální a vypadá jako
snímky z nějakého ateliéru. A ačkoliv to není ani objektiv na
makrosnímky, opět jsem neodolal - snímky květin jsou mírně doostřeny
a je upraven histogram. Můžete je na 2,5 až 3 metry fotit klidně i
sousedům přes plot: |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pokud je tedy
dostatek světla, lze pořídit slušně ostré snímky i bez stativu. Časy
ovšem doporučuji volit max. 1/300 sekundy, kratší jsou lepší. Když
to jinak nepůjde, je poslední možností zvýšit ISO. U všech zde
prezentovaných snímků je ISO nastaveno na nejnižší hodnotu
fotoaparátu - 100. Ze snímků se můžete dobře i odvodit "bokeh"
objektivu, tedy způsob podání rozoostřených oblastí snímku, což je,
dle mého názoru, na jedničku s hvězdičkou. |
A nyní zbývá již jen popsat
celkový dojem spolupráce Olympusu E330 a objektivu. Úvodem musím předeslat,
že týden jsem zatím žádnou s Olympusích zrcadlovek nefotil. Na první pohled
mne zarazilo množství ovládacích tlačítek na těle fotoaparátu a jejich
uspořádání mi připadalo mírně chaotické. Ovšem po týdnu jsem zjistil, že
všechna tlačítka jdou ovládat poměrně rychle a ta nejpoužívanější jsou až na
výjimky umístěná celkem prakticky. Nezvykl jsem si ovšem celou dobu na to,
že ke stejné funkci se mohu dostat z více míst. Olympus 330 ve mně evokoval
vzpomínku na dnes již historický Olympus C5050 (mimochodem dle mého názoru
jeden z nejlepších kompaktů, které Olympus zatím vyrobil). Existence dvou
paměťových slotů pro karty xD a CF je zajímavá, ale její hlavní použití bude
asi v oblasti marketingu - ať máte dosavadní foťák na xD či CF, budete moci
karty ze starších fotoaparátů použít (majitelé SD a MemorySticků si budou
muset koupit nové). Výklopný displej a dva senzory - skutečně novinka, ovšem
její praktické využití je také trochu omezené, je to trochu takový kočkopes.
Pokud je zapnutý displej, nejsou zobrazovány žádné informace v hledáčku
přístroje. Při prudkém slunci i přes veškerou snahu výrobce toho na displeji
bez zaclonění rukou moc vidět není - rozhodně s teleobjektivem mi ruční
ostření přes zadní displej připadá jako funkce pro kouzelníky. Při focení
přes displej vám fotoaparát po stisku spouště ukáže na displeji zastavený
obraz v okamžiku snímku - ten ovšem nemá s tím skutečně vyfocením mnoho
společného - vypadá např. vždy ostře, zatímco skutečný snímek může být zcela
rozmazaný. Tím ovšem nepopírám, že v některých situacích má své výhody - při
focení těsně u země či nad hlavou si stále udržíte přehled. Možnost
vyklopení displeje o 90 stupňů nahoru je také praktické - dostanete tak
náhradu horního stavového displeje, který se vyskytuje u "normálních"
zrcadlovek (ten ovšem jako staromilec považuji za lepší řešení). Snad bych
se přimlouval za funkci, která bude měnit jas displeje podle množství
okolního světla.
Co vyloženě překvapí
majitele klasických zrcadlovek je tichá závěrka bez zpětného rázu (což je
dáno jednak rozměry celého mechanismu a tím i možnou odlišnou konstrukcí).
Hledáček, umístěný na boku fotoaparátu mi připadal poněkud "divný", ale je
to velice praktické řešení, pokud se díváte do hledáčku pravým okem, pak si
alespoň nosem nezapatláte displej :). Pro správnou kompozici snímku mi v
hledáčku chybí více zaostřovacích bodů, zvláště na okrajích snímku a
přepínání mezi nimi. Naopak pochválit lze zvýraznění místa, kam fotoaparát
zaostřil rozsvícením výrazné červené diody - je viditelná i při focení velmi
světlých objektů. Konstrukčně je také nevhodně umístěna páčka pro vypínání a
zapínání celého fotoaparátu - pokud chcete fotit a zjistíte, že fotoaparát
není zapnutý, musíte buď sundat ukazováček ze spouště a zapnout jej
ukazováčkem nebo posunout palec nahoru a zapnout jej palcem. Navíc je
umístěn těsně u ovládacího kolečka pro nastavení režimů fotografování a tak
se mi několikrát stalo, že při snaze o rychlé zapnutí jsem současně otočil i
tímto voličem - nepříjemné. Zde mi Nikon-řešení - tj. umístění páčky pod
spouští vyhovuje rozhodně lépe.
Rychlost ostření s objektivem 300 mm byla v
kombinaci s E330 dostatečná - ovšem připadala mi rozhodně pomalejší než při
použití objektivů Nikkor srovnatelné kategorie konstrukce - např. 80-200/2,8
AF-S či 70-200/2,8 AFS ve spolupráci s Nikonem D200 (D70).
Závěrečné hodnocení:
Objektiv: vynikající světelnost i
kvalita obrazu zaplacená váhou a cenou. Pokud tento objektiv někdo chce
zakoupit, potom má v současné době (duben 2006) jedinečnou možnost koupit
pár kousků za 99 místo 220 tisíc, což je úspora jistě vítaná. Za tuto cenu
těžko koupíte objektiv ekvivalentního ohniska 600 mm na cloně 2,8. Pro
fotografy zvířat a sportovních klání - od atletiky po motorismus je to
jedinečná šance. Pokud máte jinou značku zrcadlovky než Olympus, zvažte
koupi tohoto objektivu také - můžete si k němu dokoupit zrcadlovku Olympus -
pořád to vyjde levněji, než nákup tohoto typu objektivu k jiné značce.
Zároveň si ovšem zkontrolujte svůj stávající stativ nebo umístěte objektiv
do vidlice stromu či na zem na pytlík rýže či fazolí - nebo zakupte k
bytelnému stativu hlavu typu
Wimberly nebo
Dietmar Nill (druhou jmenovanou obdržíme k testování na konci
dubna 2006). "Z ruky" s tímto objektivem lze fotografovat
také, ale ještě teď mne bolí rameno.
Fotoaparát: zde prosím vezměte v potaz,
že jsem dlouholetý majitel zrcadlovek řady Nikon, ale skutečně jsem se
snažil být nezaujatý. Závěr vzhledem k výše testovanému objektivu je jediný
- Olympus by k těmto objektivům měl dodávat také odpovídající tělo
profesionální třídy - doprodávaná zrcadlovka E1 by tomuto objektivu slušela
určitě lépe - zvláště pro toho, kdo má větší ruce :), jistě by se hodil i
větší hledáček. Na snímací formát 4:3 jsem si zvykl tak rychle, až mne to
samotného překvapilo. Koneckonců - zeptejte se jakéhokoliv majitele formátu
6x6, jak se mu přecházelo na kinofilm - nemohl si zvyknout na odlišnou
kompozici záběrů - takže z hlediska poměru stran snímku jde pouze o zvyk. Po
letech vzali tento formát na milost i alternativní výrobci objektivů a tak
je již v dnešní době i dostatečný výběr - kvalitní originální objektivy od
Olympusu jsou zatím ve srovnání s Nikonem či Canonem dražší. Trochu horší je
s tímto formátem dokupování příslušných albumů (pokud chcete mít celý snímek
bez bílých okrajů). Ale to je pro profesionální praxi, kam testovaný
objektiv spadá, zcela nepodstatné. Jako každý fotoaparát má Oly své výhody i
nevýhody, zastánce i odpůrce. Mně se sním fotilo ale celkem dobře a chápu i
majitele Olympusů, že mají své mazlíčky rádi. Vždyť ani manželku si
nevybíráte pouze podle toho, jak dokonale umí prát, žehlit a uklízet.
Varování: prosím majitele Olympusů a Nikonů, aby mi nespílali, pokud
pokládají u jedné značky některé nedostatky za nepřekonatelné a některé
jejich výhody za nespostradatelné. Toto je pouze zkušenost dlouholetého
majitele zrcadlovek Nikon, který si na týden půjčil Olympus E330 - taková
obdoba v současné době mírně slaboduchého seriálu TV - výměna manželek :)
Oběma typy zrcadlovek lze pořídit výborné fotografie, pokud se ten "svůj"
fotoaparát naučíte dobře ovládat.
Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci
ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu.
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz |
|