Fotografie ze čvrtého ročníku Blatenského fotofestivalu naleznete
zde
nebo na www.fotofestival.cz.
Woman
v Blatné
Ačkoli by anglické slovo v názvu již čtvrtého ročníku
Blatenského fotofestivalu, a tedy i v názvu tohoto článku mohlo navádět
k myšlence, že organizátoři podlehli obecné módě anglicismů v češtině, je
všechno opět poněkud jinak. Anglické woman na rozdíl od českého
ekvivalentu žena má v sobě obsažené i slovo man, tedy muž.
Grafickým zvýrazněním žensky červené slabiky wo
a modré man tak vznikla slovní
hříčka, od které už nebylo daleko k obohacení loňského tématu, jímž byla žena, o
nepostradatelného muže. Jak si kdo téma vyloží, nechali organizátoři na
vystavujících. Výsledek potvrdil, že to byla vskutku podnětná myšlenka. V Blatné
se sešli dokumentaristé, představitelé výtvarné fotografie i konceptualisté, a
stejně přepestré, jako bylo zpracování tématu, se různily i použité technické
postupy: od klasické, z filmového negativu zvětšené černobílé fotografie přes
barevnou digitální fotografii až po různé zásahy do negativů, jejich skenování a
počítačové zpracování včetně inverzních postupů a využití grafických technik.
Přínosným posunem oproti předešlým ročníkům festivalu bylo širší zastoupení
výtvarné a konceptuální fotografie a použití nejnovějších technologií. Zřejmě
nechtěným, ale pro současnost již typickým jevem bylo také mezinárodní složení
vystavujících a návštěvníků akce: kromě češtiny s jihočeským, hanáckým,
ostravským, brněnským, pražským a bůhvíjakým jiným akcentem zněla Blatnou
slovenština, polština, francouzština i španělština, které záhy přešly do všem
srozumitelnější angličtiny.
Sobotní
výstavní program byl postaven na třech fotografech, kteří si svou tvorbou již
dávno získali mezinárodní renomé: Miloslav Stibor, Vladimír Židlický, Miro
Švolík.
Milovníky klasiky jistě potěšil rozsáhlý soubor
ženských aktů Miloslava Stibora. I když zde nebyl vystaven
proslulý
cyklus pro Henryho Millera a ani jiné fotografie ze 60. a 70. let, tedy z
autorova nejpodstatnějšího tvůrčího období, i přítomná tvorba dokládá nejvyšší
výtvarnou úroveň, suverénní technické zpracování i fakt, že autor ani
v pokročilém věku neustrnul. Kromě vystavených cyklů Pellítá (V kožešinu
oděná), Lapidea (Zkamenělá), Fryné, Véla, Nuda, Fronta a dalších
to dokládá zejména cyklus Bicordia (Dvě srdce), lyrické dvouakty ženy a
muže, symbolizující touhu, vnitřní souznění a vzájemnou oddanost.
Stejně tak vystavené (foto)grafické listy
Vladimíra Židlického mohly být pr o
mnohé překvapením. Autor ke svým předchozím novátorským postupům (kresba
světlem, manuální zásahy do negativu) přidal barvu, malířské postupy a využil i
nové technologie, díky nimž výsledný, dokonale řemeslně zvládnutý obraz mnohdy
vyvolává v divákovi pochyby, zda se dívá na fotografii či na grafiku. Vystavená
kolekce tematicky snad nejlépe naplnila zadání zobrazením roztodivných her
nahých ženských a mužských postav (Milá návštěva, Zvláštní setkání
atd.), odkazujícím k vrcholným autorům a obdobím světového malířství (renesance,
impresionismus, secese). Myšlenka, že autor by vždy měl usilovat o vrcholnou
tvorbu, srovnatelnou s nejlepšími díly historických období, a pokračovat
v hledání a vývoji, také byla hlavním poselstvím Židlického podvečerní
přednášky.
Zdánlivě
naprosto odlišně pracuje Miro Švolík. Úvodní část výstavy zahrnovala jeho
starší černobílé fotografie, typicky švolíkovsky vynalézavé, hravé a humorné (Adršpašské
skály, Cestou k mame aj.), dále experimentální barevné Květiny
slasti, vrcholící v současných půvabných cyklech s dobře vysledovatelným
filozofickým přesahem (Od zrodu až do smrti, Mliečna dráha); ty jsou již
vytvořeny za pomoci digitální technologie. Velmi zábavné a přitom obsahově hutné
bylo i nedělní Švolíkovo setkání s účastníky festivalu, po jehož skončení se
všichni spontánně „přelili“ z přítmí blatenského kinosálu na osluněný chodník,
aby zde společně vytvořili další ze série „rozpustilých“ památečních hromadných
fotografií.
Kontrapunktem k těmto třem „klasikům“ byla konceptuální výstava Miroslava
Němečka nazvaná Modly, jejímž cílem nebylo předvést fotografii
autorskou (autor pracoval s barevnými fotografiemi získanými z médií), ale
konfrontací momentek gest svět oznámých
fotbalistů s lascivně podbízivými fotografiemi anonymních žen přimět diváka
k zamyšlení nad principy a důsledky vztahů obou pohlaví v současné
globalizované a konzumní společnosti. Zde je třeba pochválit odvahu a výtečnou
dramaturgii hlavních organizátorů výstav Pavla Štěrby a Kamily Berndorffové.
Na výstavu
pak volně navázala nedělní přednáška dosud ještě studující Markéty Kubačákové,
nazvaná Přesahy fotografie, jejímž tématem bylo seznámení s historií a
současností fotografické tvorby na rozhraní s jinými kulturními obory, jejich
vzájemné ovlivňování, prolínání a využívání obdobných principů (konceptualismus,
záměna objektu a subjektu, časové posuvy, změny kontextu, manipulace se
skutečností atd.) Obsahově náročná přednáška byla důležitá pro pochopení dalšího
vývoje fotografie a nesporně také dokládající, že zde roste nová výrazná
osobnost v oblasti fotografické historie a teorie.
Skvělou úroveň měla letos i Otevřená scéna, na níž své vidění
současnosti představili Markéta Hritzová, Kamila Berndorffová, Tomáš Klepal,
Sylvie Nikko Biernacka, Jonáš Richter, Eva Stanovská, Magda Veselá, Michal
Dvořák, Martina Ředinová a Jiří Franc. I zde se mohl divák setkat
s nejrůznějšími fotografickými postupy, s dokumentární i reklamní fotografií,
konceptem i fotografickým komiksem… Bohužel zde nemáme prostor pro podrobnější
rozbory, byť by si je vystavující nepochybně zasloužili. Zájemce proto odkazuji
na katalog festivalu a další sledování těchto nadějných i již zavedených
fotografů.
Ještě jednu osobnost letošního festivalu nelze opomenout, i když se
nejedná o fotografa. Folkový tvůrce, muzikant a zpěvák (také jogín) Pepa Nos
propojil svými písničkami jednotlivé vernisáže a přednášky s porozuměním,
vcítěním a okouzlujícím osobním šarmem a přidal tak celé akci všemi intenzivně
prožívanou pospolitou atmosféru.
Letošní ročník Blatenského fotofestivalu se tedy rozhodně povedl. Díky společné
práci fotoklubu KAMFO Blatná, Městského muzea Blatná, Městského úřadu Blatná a
za pomoci dalších partnerů a sponzorů (viz katalog festivalu), kteří jsou a
budou i pro jeho další pokračování rozhodující, se podařilo z Blatné vytvořit
domácky přívětivé místo pro setkávání lidí různých generací, původu i životního
a uměleckého směřování, kde vznikají nová přátelství, klíčí nápady a další
motivace k tvorbě a zůstávají nezapomenutelné zážitky. To vše dokládá
skutečnost, že do Blatné znovu přijíždějí vystavující z předešlých ročníků i
amatérští fotografové z nejrůznějších míst republiky i nadšený výrok Mira
Švolíka, že se mu sem moc nechtělo, ale nakonec tu uskutečnil svou nejkrásnější
výstavu!
Pro Blatenské listy Ivana Capoušková

---------------------------------------------------------------
A co říci závěrem za
organizátory (čili za nás)
Tož, chvíli
to vypadalo, že žádný fotofestival ani nebude. Ne, že by nebyla chuť. Ale v
rámci všeobecné "krize" jsme v letošním roce neobdrželi ani korunu dotací z
Ministerstva kultury ani kraje. Přesto, že většinu prací zvládnou členové
fotoklubu zdarma, je stále dost věcí, které je třeba zaplatit. Děkujeme proto
všem přátelům kultury, kteří svými příspěvky (ať již v naturální či peněžité
podobě) umožnili, že se 4. Blatenský fotofestival mohl vůbec uskutečnit.
Děkujeme p.
Milanu Žílovi za stylovou
ochutnávku vín, která stejně jako v letech předešlých přispěla výrazně k příjemné atmosféře celého festivalu.
Jaroslav
Kortus, předseda fotoklubu KAMFO Blatná
|