Ohlédnutí za Blatenským fotofestivalem 2007 |
Blatenský fotofestival podruhé
Když se po loňském Blatenském festivalu dokumentární fotografie, který pro sebe i širokou veřejnost a k oslavě 50. výročí své existence uspořádal fotoklub Kamfo Blatná, loučili unavení, ale nanejvýš spokojení účastníci setkání, zůstala ve vzduchu nevyřčená otázka: Má smysl pořádat další ročník? Snad i proto, že se nejen vydatně slavilo, ale taky prohlíželo, zkoumalo a porovnávalo, přemítalo a debatovalo, prožívalo i hodnotilo, pochopili pořadatelé záhy přínos takové akce a rozhodli se pro pokračování.
Zřejmě i proto, že cesta amatéra k umělecké
fotografii přes dokument je nejběžnější a zdánlivě nejsnazší, byl dokumentu
věnován i letošní ročník. Pojednán byl ale mnohem otevřeněji a závažněji, se
snahou představit nejrůznější
Klasický poválečný dokument byl na festivalu zastoupen výstavou Pavla Diase a Dagmar Hochové. Paní Hochová, která se k lítosti všech nemohla festivalu zúčastnit osobně, zapůjčila dva soubory ze středních let své tvorby: soubor okouzlujících fotografií čtvercového formátu nazvaný Mot Hai Ba, který vznikl v průběhu jejího tříměsíčním pobytu ve Vietnamu roku 1961. Druhým jejím cyklem tu byli proslulí Legionáři z let 1975-85, kdy se legionáři 1. světové války, věrni svým zásadám a přes odpor režimu setkávali ve výročních dnech u hrobu T. G. Masaryka v Lánech i na dalších památných místech.
Pavel Dias, přední český fotograf, pedagog
na katedře fotografie FAMU v Praze a zakladatel ateliéru reklamní fotografie na
Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, představil soubor fotografií nazvaný Hlubiny
paměti (1998-2002) a věnovaný tématu holokaustu. Černobílé kontrastní
fotografie, často v neobvyklém, vysokém, podlouhlém
Tři zcela odlišné přístupy k dokumentární fotografii představili mladí, ale dnes již zavedení autoři: Igor Malijevský, Tomáš Pospěch a Tomáš Bican.
Výstava Igora Malijevského, člověka mnoha talentů a
profesí, byla výborem z cyklu Znamení evropských měst.
Fotografie dvou Tomášů, Bicana a Pospěcha,
byly k vidění na zámku. Tomáš Bican přivezl panoramatické fotografie Prahy, což
je ovšem v tomto případě termín poněkud zavádějící; na fotografiích jsou
s velikým smyslem pro znak a symbol zachyceny výseče Tomáš Pospěch, pedagog Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a donedávna i Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, historik, teoretik a kritik fotografie, vystavoval soubor barevných fotografií s názvem Look at the Future, který převzal z propagačního hesla firmy LG Philips Display v Hranicích na Moravě, odkud pochází. Fotografie krabicoidní továrny, která byla po mnoha peripetiích v České republice postavena jako jedna z prvních polistopadových zahraničních investic, firemního managementu i řadových zaměstnanců, vyvolávají řadu znepokojivých otázek týkajících se vztahu člověka a krajiny, sebeúcty, tradice versus modernosti, globalizace…
Jako protipól poetiky vyrostlé z půvabů i hrůz
urbanizované krajiny působily fotografie Daniela Kaifera instalované
A konečně skupina začínajících fotografů… Těm byl dán prostor na otevřené scéně U lva, kde vystavovali Alisa Shutova, Jan Dyntera, Markéta Kubačáková, Tomáš Moravec, Michal Knapp a Jaroslava Šnajberková. Dynterův soubor Kon-tiki byl instalován v průjezdu centra festivalu J. P. Koubka 6. K tomu je třeba uvést, že fotografie ze série Jana Dyntery a Alisy Shutové Home Porn, jinak řečeno intimní pocitový deník dvojice, získaly 2. cenu letošní soutěže Czech Press Photo v kategorii Každodenní život. Diváky nejvíc zaujala zavařeninová kolekce a zároveň bakalářská práce Markéty Kubačákové, balancující na rozhraní výtvarné a konceptuální fotografie. Mnohé návštěvníky však nejvíce oslovil soubor Tomáše Moravce nazvaný Bagatela Moment.
Fotografie vystavujících a jejich krátké medailony
byly prezentovány v graficky a technicky velmi zdařilém katalogu; lze jen
litovat, že se jinak dobrému textu nedostalo příslušné korektorské péče. Záhadou
zůstává, proč se do katalogu nevešly jeruzalémské fotografie instalované velmi
příhodně na kamenné z
Nedělní dopolední přednáška Jiřího Siostrzonka, pedagoga Slezské univerzity v Opavě, na téma sociologických interpretací v dokumentární fotografii, rozpoutala živou diskusi a zaujala snad všechny přítomné, takže organizátoři museli posluchače na oběd doslova vyhnat. Škoda, že na tolik načatých témat už nezbylo víc času…
Odpolední přednáška Tomáše Pospěcha bohužel
odbočila od plánovaných hovorů o smyslu a hranicích
Jak vidno, program festivalu byl více než bohatý, ale můj výčet by nebyl úplný, kdybych nezmínila také blatenské kapely Funkce šroubu, Křečové žíly, Anča Band, Burkina Faso, Zákaz uvolnění a Ocelot, nepřeslechnutelně po dva dny vyhrávající na otevřené scéně, a pražský swingový Back Side Big Band, který ve svižném tempu završil sobotní program a jehož torzo ve vlídných restauračních prostorách nad kinosálem až do noci báječně jamovalo.
Poděkování patří Městu i úřadu Blatná, Jihočeskému kraji, Zámku Blatná, pořadatelům, řečníkům na vernisážích i sponzorům (viz katalog a internetové stránky fotofestivalu) a stejně tak i všem dobrovolníkům, kteří obětavě mrznuli při prodeji vstupenek a hlídání exponátů.
Závěrečná otázka, zda uspořádat ročník třetí, byla tentokrát zodpovězena hned v neděli odpoledne, rojí se však mnohé otázky další, třeba jestli se příští rok nevěnovat výtvarné fotografii (kdosi pohotově navrhnul akt…), jak zvýšit návštěvnost výstav a jejich srozumitelnost divákovi, který se běžně o fotografii jako druh výtvarného umění nezajímá, zda program zjednodušit či ho ponechat v letošním rozsahu atd. atp… Jistě se najdou i odpovědi…
Ivana Capoušková
P.S. autora www: Článek převzat z Blatenských listů. Pokud jste se zúčastnili nebo chcete získat lepší přehled o celkové náplni a průběhu fotofestivalu, navštivte galerii fotografií. A doufám, že se ještě v hojnějším počtu sejdeme na Blatenském fotofestivalu 2008, pokud se nám jej podaří zorganizovat. Bližší podrobnosti naleznete na www.fotofestival.cz.
Rozmístění výstav
VÝSTAVY: Otevřená scéna – J. P. Koubka 6 Jan DYNTERA – „Kon – tiki“
Otevřená scéna – sál U Lva Alisa SHUTOVA – „Uprostřed řeky“ Jan DYNTERA a Alisa SHUTOVA – „Home porn“ Markéta KUBAČÁKOVÁ – „Zavařeniny”Tomáš MORAVEC - „Bagatela moment“Michal KNAPP - "Skautský tábor"Jaroslava ŠNAJBERKOVÁ – „Vlci“
MĚSTSKÉ MUZEUM Dagmar HOCHOVÁ – “Legionáři”, “Vietnam” Pavel DIAS – “Hlubiny paměti (torzo Holocaustu)” J. P. HILLE a KAMFO Blatná – „Historická krajina Blatenska“
KAPLANKA Igor MALIJEVSKÝ – „Znamení evropských měst“ Posvícenská hnětýnka Blatenska Kamila BERNDORFFOVÁ – „Jeruzalém“
ZÁMEK BLATNÁ Tomáš POSPĚCH – „Look at the Future“ Tomáš BICAN – „Město“
Sokolovna Blatná Daniel KAIFER – „Pozdrav z Innergefieldu“
Napsali o nás: http://zajmy.romanmachek.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=41 |